NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03
Skrivet av: Svven-Eric Södergren skrivet 2004-01-27, 18:45
Synpunkter och kompletteringar till inläggen 21 och 23/1 ang Evert Johansson i Norr Tulinge, Hed (U):
 
Jan Hultbergs uppgift ur Skinnskattebergs bergslags dombok 1610 5/10 att Evert Johanssons hustru skulle heta Brita bygger enligt min mening på felläsning. Rätta mig om jag har fel. Enligt min avskrift av domboken vittnar Måns widh Flodhammar i ett förtalsmål som rör h Brita, Lasses hustru i Tulinge som blef frisagd att ingen henne för samma saak uthan besked skulle wita medh 40 D. Något annat mål med Måns och någon Brita inblandade har jag vid förnyad granskning ej kunnat hitta. Redan för några år sedan ifrågasatte jag i ett mail till Jan Hultberg hans uppgift om Everts hustru Brita men fick ej något svar, tyvärr.
 
Lasse i Tulinge förekommer vid flera ting.
 
Beträffande Evert själv förekommer han även tidigare i domboken 1605 (13/9), då han på sin syster Karin Johansdotters vägnar vittnar i ett förtalsmål rörande hammarsmedsdrängen Matz Michelssons eventuella horsbrott med Paul hammarsmeds och Jöns Arfwedssons hustrur.
 
Av ett arvsmål i dombok 1d 1615(2/3) framgår att Everts föräldrar avlidit och att han har två bröder, Hans i Karmansboda och Johan Johansson, samt en syster i livet. Systerns namn nämns ej, men jfr Karin Johansdotter 1605 ovan (då ogift). Hon är nu gift med Jöns i Tächten som för hennes talan i målet.
 
Vid vårtinget 1612 (2/3,dombok 1c) åtalas Efwert i Tulinge för att tillsammans med sex andra, bl a Johan i Karmansbodha, Jöns i Tächten och Lasse i Tulinge, ha deltagit i ett upplopp vid Kronans gård Borran (Born) riktat mot det pågående kriget mot Danmark. Evert, Johan och Jöns hörde till de fyra som dömdes till böter medan Lasse och två till dömdes till döden (i varje fall för Lasse har dödsdomen förvandlats, han förekommer ju i handlingar även senare).
 
Har tacksamt noterat uppgifterna om Everts hustru Malin och om hans död. Hade ingen aning om att Skinnskattebergs domböcker kunde finnas inlagda i andra landskaps volymer.  
 
Mitt släktskap med Evert går via dottern Gertrud.
 
Hälsningar, Sven-Eric