NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03
Skrivet av: Christina Norén-Svensson skrivet 2003-07-23, 04:15
Sten-Sture!
Ang. Valbricka/Jönsarbo. Du söker svar. Eftersom jag i min släktforskning upprepat stött på Jönsarbo så har jag kollat upp. Kan ge Dig några litt.tips.
 
1) Eva Skyllberg i ”Skinnskattebergs Bergslag” utg.av Jernkontoret och Riksantikvarieämbetet skriver på sid. 88 om Jönsarbo bruk i Heds kommun ”bestående av 1 hammarsmedjegrund, 1 dammvall, 1 slaggförekomst, 1 husgrund och 1 vattenränna. Hammarsmedjegrunden och vattenrännan är kallmurade. Invid hammarsmedjegrunden är en lagersten. Slaggen utgörs av hammarslagg. Inom området finns kvarnlämning och en brukningsväg samt lämning efter en sentida tvättstuga.  
2) Skyllberg hänvisar till O.Björnänger, ”Hedströmmens äldsta hammarsmedjor” 1987, Västmanlands fornminnesförenings och Västmanlands läns museums årsskrift 65 (red. K.Ström), Västerås. Jag har själv inte läst den.
3) L.L. Lorichs: ”En bok om Heds socken”, Västerås 1931.
 
Lorichs bok är informativ, berättande och rolig att läsa. Sidorna 136- 147 handlar specifikt om Jönsarbo. På sid. 144 finns fotografi av Jönsarbo Herrgård och på sid.145 en bild från 1791 av Jönsarbo bruk.
Lorichs berättar om livet på Jönsarbo från 1600-talet och framåt - vilka som bodde och verkade där. Persongalleriet är stort. Lite kuriosa får man under läsningen t.ex att staden Örnsköldsvik fått sitt namn efter en Örnsköld, som blev landshövding i Västernorrland och föddes på Jönsarbo i början av 1720-talet, son till Sara Helena Schönström (vars mor hette Anna Maria Reenstierna) och Johan Löth-Örnsköld. Drygt ett sekel senare, 1858 föddes författaren Gustav av Geijerstam på Jönsarbo.
 
Lorichs skriver att redan i 1539 års skattelängd finns namnet ”Jonsaraboda”. Lorichs berör också namnet Valbricka. Han skriver:”urkunderna äro dunkla, men det är sannolikt att den första lilla smedjan tillhört bergsmän från det mitt emot liggande (mitt emot Jönsarbo, min anm.) hemmanet Valbricka, 18 öresland i Bro socken. Den äldsta smedjan skulle alltså ha legat på Valbrickasidan och namnet Valbricka bruk, som sedermera användes jämsides med Jönsarbo bruk skulle alltså varit det äldsta.”
Förutom egendomar och gårdar i Heds socken skriver Lorichs om prästerskap och skolväsen, om näringsliv och kommunala förtroendemän. Jönsarbo nämns på flera olika ställen utöver de ovan nämnda sidorna.  
 
Mycket läsnöje!
Mvh Christina