NULL Skriv ut sidan - Partout, Peter Jonsson. trumslagare, född ca 1762 i Sjogerstad/R

Anbytarforum

Titel: Partout, Peter Jonsson. trumslagare, född ca 1762 i Sjogerstad/R
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2001-01-01, 01:07
Hej Nils!
 
Några kommentarer:
 
* Peter J Partout anges som född 1762 och antagen som soldat 1778-12-28. Han underskrider därmed den vid den tiden gällande minimiåldern, 17 år. Marginellt, men dock. En gissning är att han var ett eller annat år äldre. Det var mycket vanligt att soldaterna fuskade med sin ålder.
 
* Sjogerstad (R) och Segerstad (R) förväxlades ofta med varandra. Ett tips är kanske att även kolla Segerstad (R).
 
Din släkting nämns även av Gabriel Wallgren:
http://home4.swipnet.se/~w-48676/wallgren/slaktd.htm
 
Och av Rolf Alnefelt i Den indelta arm?n i Vartofta härad, 1974.
 
Jag har inte direkt forskat på din släkting, men har uppgifter om honom på följande ställen:
 
* Lysnings- och vigselbok, Gudhem 1810-07-03 [Far till brudgummen, Johan(nes) Partout].
 
* Utflyttningslängd Åsele B:1 1/2 1799, Nr. 15
 
* Inflyttningslängd Fröjered 1799-06-12
 
* Jag har hittat 7 barn till Johan Partout (även han trumslagare) och Maria Svensdotter i Fröjered. (men det är en annan historia). Maria var kusin till min ff ff f, därav mitt intresse.
 
* Fröjered finns med i Släktdatas, Göteborgs, reigster, och är sökbara över internet.
 
* Av intresse kan kanske också vara att någon av Partouterna (minns inte förnamnet) även han soldat var bosatt på Åsele tå, som är väl värt ett besök för oss med släkt i faggorna.
 
Hoppas att ovanstående kan vara av lite intresse och hjälp, även om det inte direkt är svar på din fråga.