NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-03-10
Skrivet av: Lars Drugge skrivet 2011-01-06, 20:43
Jag håller på att leta efter anorna till Maria Lovisa Nilsdotter som föddes 1863-01-02 i Råneå (Råneå C:6 (FoD 1837-1869). Enligt födelseboken var hon dotter till Nils Olofsson (född 1823-03-01) och Kajsa Andreasdotter (född 1822-09-10). Föräldrarna verkar inte vara födda i Råneå socken utan ngnstans i Elfsborgs län.
 
I husförshörslängden Råneå A1a (Hfl 1880-1889) s 139 står att födelseorten för Nils Olofsson är Torska (även om jag tycker det står Torskv) Elfsborg och för Kajsa är den Forstorp. . Enligt Sveriges Befolkning 1880 så är Nils och Kajsas noterade födelseplats Torska i Älvsborgs län.
 
Deras 6 första barn är födda i Nössemark vilket ligger i Dalsland. Så det är väl troligt att de själva är födda ngnstans i Älvsborgs län.
 
Jag har försökt hitta detta Forsstorp i Elfsborg men inte lyckats, varken i Rosenberg eller ngn annanstans. Och detta Torska kan jag inte hitta
Jag vill ju gärna leta vidare bland Maria Lovisas anor och hitta hennes mor- och farföräldrar men vet inte var jag ska leta eftersom jag inte vet i vilken socken jag kan hitta den födelsebok där de förhoppningsvis finns noterade.  
 
Är det ngn känner till Forstorp eller Torska så jag kan leta vidare?