NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2009
Skrivet av: Benny Hulth skrivet 2009-02-13, 18:38
Hej Maggie.
 
Tack för länken du skickade den gav mig anorna ända fram till min
mm mf ff mm fm mor,det var toppen. Men mitt problem med var Elias Nilsson Frimodig kommer fån kvarstår,uppgiften att han kommer från Västergötland är nog ganska säker. Jag har kollat i Lennart Anderssons bok Lövånger Burträsk Bygdeå Soldater 1695-1895, här finns Elias Nilsson Frimodig först på sid 133 rote 60 Daglösten Önsmark i Burträsk.
Där står han som Elias Nilsson Trast och Frimodig han tjänsgjorde i roten från 1743-1748 då han övertog tjänsten i rote no 33 i Hökmark i Burträsk och var då 27 år. Här står att han var Västgjöte och att han var gift och sedan utförde han en livsuppgift som soldat. Han deltog också i pommerska kriget, han avgick från sin tjänst 1768 på grund av sin ålder och svaghet. Han var då 46 år med 24 tjänsteår.Så födelse året 1722 samt att han var född i Västergötland borde stämma.Uppgifterna i Boken är tagna från general mönsterrullorna hos forskningsarkivet,Umeå universitet
Då kvarstår frågan om det går att hitta honom med dom knapphändiga uppgifterna, om du har någåt tips om detta så är jag väldigt tacksam.
 
Angående länken som du inte kunde öppna så försök att söka på google
www.sikhallen
 
MVH
Benny Hulth}