NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-08
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2000-10-04, 08:42
Grangärde-experter. - Byn Morberget är ett geografiskt problem för mig [Idag i Ludvika kommun]. Morberget (samma by!) förekommer i handlingar för Stora Tuna, Norrbärke och Grangärde, särskilt under 1600- och under 1700-talets förra hälft . Gränsfrågan är omdiskuterad under tidens gång. - Jag har ganska bra grepp om Morberget med utgångspunkt från Stora Tuna och Norrbärke. Mindre bra från Grangärdes horisont, även om jag lusläst Grangärdes minnesbok flera gånger. - Behöver hjälp för att placera följande personer: /(Ur Norrbärke dödbok 1732): Catharina Hansdotter i Swarttjärn, född 1668 d 14 october uti Tuna Sockn [OBS!] och Morberget trädde i ächtenskap med Mats Christophersson i Swarthyttan 1691. Aflat 3 söner och 4 döttrar som alla lefva. Lefvat christeligt och sagtmodigt. Afsomnade af håll d 10 april då hennes ålder war 63 åhr och 5 månader begrofs ../. - Varken böcker för Stora Tuna eller för Norrbärke har varit till hjälp att placera Catharina Hansdotter. - I en annan notis i Norrbärke talas om dopvittne från Morberget och Grangärde [!] socken. - En test kan vara om nämnda par finns noterade som vigda i Grangärde omkring 1691. Det har jag faktiskt inte kontrollerat. - Alltså Morberget och dess tillhörighet till socken under 1600-talet och notiser om personer från denna tid som någon har bland sina uppgifter. - (Det finns ett annat Morberget i Tuna, ett berg i Silvbergs närhet - men det är Morberget rakt norr om Persbo jag önskar hjälp med. - Jag har besökt platsen flera gånger.)