NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2011
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2010-06-15, 00:06
Christian Segergren som förekommit tidigare under Sexdrega var bosatt i Sexdrega till en början i Eriksberg i Sexdrega, senare i Buttorps kvarn i Sexdrega.  
 
Det anges i husförhör i Sexdrega att han är född i Kalv 1784-11-01. Han är inte född i Kalv.  
 
Jag har även gått igenom minst 25-30 församlingar i Svenljunga kommun men skall inte räkna upp dem här. utan att hitta hans födelsenotis De 2 äldsta sönerna födda 1809 och 1811 är inte födda i Sexdrega som felaktigt anges i husförhör. Christian Segergren var gift med Annika Andersdotter och det anges att hon är född i Sibbarp 1790 i Halland där kyrkoböcker saknas. Någon vigsel för paret går inte att finna i Sexdrega. Ej heller i vigselregistret för Halland. 1809 när sonen Peter Andreas föddes var modern 19 år. Paret borde ha gift sig omkring detta årtal. Inte heller har jag funnit familjen inflyttad till Sexdrega perioden 1809 till 1814. Tredje barnet dottern Edela är född 1814 och hennes födelsenotis återfinns i Sexdrega liksom resterande yngre syskon.
 
Något syskon till Christian borde ha samma efternamn men jag har förgäves sökt på efternamnet för att hitta ett spår att gå vidare på och jag har inte funnit någon soldat som skulle kunna vara trolig far till Christian men det behöver inte vara ett soldatnamn.  
 
Har någon ett förslag på hur man kan lösa denna gåta? Var är han född och var är de två äldsta sönerna födda någonstans. Var och när vigdes paret. Det är det som är frågan.