NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-02
Skrivet av: S..Andersson skrivet 2006-01-31, 19:21
Hej
 
Det är ganska ovanligt system man har i Skaraborg där förnamnet på den döda och  föräldrars namn. Vanligast är att hela namnet skrivs eller t.ex. Lars Larssons hustru Stina Carlsdotter i Ledet Röde e.t.c  
Skaraborg stå bara förnamn och föräldras namn. ålder dödsort.
 
I det bouppt. personregister eller personregistret jag fick från Götborg. Fanns bouppt efter Lars Larssons båda fruar.  Någon Bouppt. efter Lars Larsson fanns inte noterat. Det kan har kommit bort. c:a 30 % uppgjorda bouppt. lär förvunnit genom med tiden.  
 
Du undrar tydligne om jag vet om det är rätt Stina Carlsson jag fått tag i.
 
HFL. dödboken. registret över  bouppt. räcker i
detta fall. Familj. finns i HFL Mellby AI:6 1782-1809 på flera ställen. Flyttade ofta  Prästen notera sällan i HFL  när en person avled i Mellby var jag kan förstå. När Stina Carlsdotter dör var hemorten Ledet Röda. pag 13.  
 
Jag har dubbelkollat Både Mellby HFL, Dödbok och födesleboken Sunnersberg där Stina föddes 9/8  1753
 
Fadern Carl Andersson- Kjerstin Andersdotter
När stina  Carlsdotter dör 1799 i april  
 
i Ledet Röda, Mellby  föräldrar: Carl Carlsson- Kjerstin  Inget efternamn
 
Jag är säker på att jag fått tag i rätt Stina Carlsdotter nu. redan inan jag bestälde bouppt. registret hade jag noterat Stina Carlsdotters dödstid Åldern stämde.
 
Det är riktigt att när Stina Carlsdotter dör finns några omyndiga barn. Förmyndare kan var t.ex.  broder till modern om modern hade bröder.  
 
Du skriver att bouppt. är en andrahandskälla, visst men det är ett viktig kompl. i forskningen.  Tyvärr skriver prästerna eller skrivarna fel i bland.  
 
En förklaring skulle kunna vara att modern gift om sig med en ny kalle med efternamnet Carlsson.
allt är möjligt. Det gälle ratt se sambandet i forskningen. Jag har gått igenom flera hundrar bouppt.för olika syften.
 
När det gäller Lars Larsson död finns bara uppgift i HFL. Han dog 1824 saknas i dödboken Jag har kollat flera år före och efter den tiden utan resultat.
 
Det kan vara möjligt att lasse bode hos någon av barnen när han avled vid c:a 76 års ålder.
bl.a. hade han barn i Örslösa, Häggesed. Då blev han inskriven i den försl. dödbok. Jag har inte kollat detta ännu.
 
MVH
Swen
 
PS
 
Någon databas eller någon cd för Skaraborg finns väl inte ?