NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2012
Skrivet av: Bibbi Larsson skrivet 2012-04-21, 11:01
Hej Anton och Ronny!
 
Lite kuriosa till era efterlysningar.
 
Enligt Lidköping AI:14, 1839 - 45, Folio 201 (se kommentar från Lotta Nordin ovan) så var era respektive i tjänst/inneboende hos H C Hammarström samtidigt. Måns Jonsson/Magnus Vesterlund står några rader över Inga Stina Nilsdotter (under den stora bläckfläcken). Ett roligt sammanträffande tyckte jag
 
Både Måns/Magnus samt den gesäll som står på raden under honom, Peter Carlsson f 1816-01-10, och verkar att flytta samtidigt därifrån, står obestämt efter deras namn. Kanske slog de sällskap på sin gesällvandring? Men det är bara en fundering från min sida och saknar f n all substans.
 
Vidare om Inga Stina som verkar vara född i Härenhed /Härene  så står det ju också att hon flyttar till Stadens slut 1842, kom från Björkman 1841. I Lidköping AI:14, bildid C0051470_00131 finns hon nästan allra längst ned på sidan. Har flyttat från Hammarström och skall till något som börjar på M, jag kan dock ej tyda det helt. I kolumnen längst till höger anges hon som försvarslös.
 
Vad gäller tomt 117 i Nya Staden så var den belägen i kvarteret Valkyrian och omfattade delar av nuvarnade Särnmarksgatan 27, Götgatan 13 samt Mellbygatan 10.
 
Hälsningar
Bibbi