NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-27
Skrivet av: Joel Brandell skrivet 2004-04-26, 22:34
Thage Petrusson: Hjärtligt tack. Min farfars far hette Karl, och nu vet jag var han är född, och födelsedatum - utmärkt, ett stort steg på vägen.
 
Vad jag dock inte får ihop riktigt är Helen Strahls uppgifter om personer skrivna i Sverige 1890, där min farfars far inte finns med i Skaraborg.
 
Rimliga orsaker jag kan tänka mig är
 
a) Av någon anledning så slank han igenom folkbokföringen?
b) Vid folkbokföringen stavade man fel på något vis? (Strandell, Brandel, Sandell...)
c) Han tog själv namnet Brandell någon gång efter 1890.
d) Han var 1890 boendes (eller åtminstone skriven) utanför Skaraborgs län (vilket jag finner väldigt osannolikt).
 
Har själv inte så mycket erfarenhet av släktforskning. Om du eller någon annan har en mer rimlig förklaring så tar jag gärna del av det.
 
Har du några uppgifter om eventuella syskon till Karl Brandell (1879)? Eller vad hans föräldrar hette?
 
Hur jag kommer in i bilden? Min farfar är alltså Evert Brandell. Han fick tre barn, två i sitt första förhållande; Leif (född någon gång på 1930-talet, dog för några år sedan) och Bert (äldre än Leif, vid liv) och ett i sitt andra förhållande; min far Thomas Brandell (född 1954). Min farmor är Ruth Brandell (född Johansson 1914) och fyllde nyss 90 år.
 
Alla min farfars syskon är döda, och släktingar att intervjua saknas.