NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2009
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2009-01-16, 21:17
Hej Monica Matsson!
 
Nils Håkansson Friberg var kommen från skattehemmanet Gäre i Kyrkefalla. Jag har träffat på hans släkt då jag sökt efter mina förfäder som kom till Gäre på 1640-talet. Min förfader Sven Larsson köpte då ett halvt mantal Gäre - och sedan dess har hans ättlingar bott i Gäre och gör så än idag, 2009!
 
På 1640-talet ägdes den andra hälften av Gäre av en skattebonde som hette Per Larsson. Han och Sven Larsson var troligen inte bröder, vilket man annars skulle kunna tro då ju båda hette Larsson i efternamn.
 
Under slutet av 1600-talet inköpte Sven Larssons barn ytterligare delar i Gäre och ägde därmed 3/4 av hemmanet. En fjärdedel var dock i Per Larssons (eller hans barns) ägo. Den Håkan Persson, som omkr 1700 nämnes (Generalmönsterrullan) som rusthållare på 1/4 mtl, bör ha varit son till Per Larsson. På 1690-talet inlöste Håkan P sina syskons andelar i gårdsparten och då nämnes att egendomen var ärvd.
 
Och, av allt att döma, var Din Nils Håkansson Friberg son till Håkan Persson. Håkan P dog omkr 1704 och då var Nils bara en pojke. Modern gifte om sig med en man som hette Carl Andersson (om jag minns rätt), som brukade gårdsparten under ganska många år. Nils Håkansson flyttade bort från Gäre och var ryttare vid ett indelt regemente. Först vid ganska hög ålder återkom han till Gäre och tillträdde sin fäderneärvda gård som han sedan ägde och brukade till sin död.
 
Man kan fundera en del över namnet Friberg. Vid sekelskiftet 1600/1700 hette kyrkoherden i Kyrkefalla Nils Friberg. Hans far hette Håkan Friberg och även denne hade varit pastor i Kyrkefalla. Av namnskicket att döma kan kanske Nils Håkansson Friberg i Gäre ha varit släkt med prästfamiljen men jag har inte kunnat hitta någon uppgift som styrker detta antagande.
 
Håkan Persson hade en bror som hette Anders Persson och denne hade en son som hette Henrik Andersson. Henrik blev i likhet med sin kusin (Nils Håkansson) ryttare och befordrades under Karl XII:s krig till befäl och officer; han slutade som löjtnant vid ett s k tremänningsregemente och hade då lagt sig till med namnet Hjerpe. Henrik var gift med Ingrid Larsdotter, som var sondotter till den ovannämnde Sven Larsson.
Henrik Hjerpes släkt var i flera generationer sedan bosatta på hemmanet Nolkärr i Breviks socken.
 
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby