NULL Skriv ut sidan - Karl Gustav (före 1828 Skedeskamma)

Anbytarforum

Titel: Karl Gustav (före 1828 Skedeskamma)
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2012-09-18, 18:50
Hej!
 
Jag har varit på plats vid Stenshult och letat efter soldattorpet under Stenshult i Karl Gustaf.
Torpet kallades under min anas tid även Modigs torp enligt kyrkböckerna.  
 
Lars Modig var soldat nr 48 under Botareds rote som tillhörde Gunnarsjö, men han bodde på Stenshults soldattorp i Karl Gustaf, ca 1767-1792. Därefter tog Olof Modig över. Lars Modigs son Ander Sohl/Soll/Sahl tog över torpet ca 1808 men han dog redan efter några månader ute i fält. De tillhörde alla Älvsborgs Regementes livkompani, Botareds rote, nr 48.
 
På häradskartan från 1890-talet står det ST (soldattorp) inte långt från Stenshult, men torpet ligger på Ågårdens mark (t. Å).  
Lite längre söderut ligger ett torp och en backstuga också på Ågårdens mark.  
Ännu längre söderut ligger en backstuga och två torp (ev soldattorp) på Stenshults mark.
 
Enligt Kungsäters hembygdsförenings torpinventering så skulle soldat nr 48 bo där backstugan på Ågårdens mark ligger på häradskartan - soldattorp nr 110 Å Bengtsgården, enligt torpinventeringen.
 
Kan någon förklara för mig hur det hänger ihop och vad som menas med Å-gårdar?
 
Jag ska tillbaka dit imorgon middag och det vore roligt att veta var mina anor levde.
Torpen ligger/låg dock inte så långt ifrån varandra så jag får nog ändå en någorlunda bra bild av landskapet.
 
Mvh
Marianne