NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-21
Skrivet av: Jerker Johansson skrivet 2001-11-28, 21:23
Hej igen Rose-Marie!
 
Enligt kalvboken var Anders Fred den förste soldaten på Bygget Yttre. I mina anteckningar har jag ca 25 soldater/brukare antecknade före Anders Fred... Sanningen är nog den att när man skrev boken gick man på husförhörslängderna och de börjar först 1809. Det finns en från 1775 men sedan är det ett hopp på ca 34 år. I mitt expemplar av boken har jag i ett tidigare skede (troligen innan jag började lusläsa kyrkböckerna) antecknat med blyerts att Anders Fred var född 3/7 1787 i Mossebo. Sedan är det upp till dig att bedöma vad som är rätt/fel.  :-)
 
Ett litet apropå till kalvboken. För att hålla sidantalet nere och få det hanterbart har man inte tagit med brukare/familjer som bott mindre än tio år på ett ställe. Med andra ord saknas en hel del folk och av den anledningen började jag skriva av kyrkböckerna. Det blev sedan lättare att följa personerna när de flyttade omkring i socknen och även släktskapen blev lättare att följa.
 
Det verkar som om det kan bli lite knepigt att reda ut hur det är med Anders Fred. Ett tips är att gå igenom generalmönsterrullarna och den vägen försöka bena ut hur det förhåller sig.
Har du fler frågor som rör Kalv (eller resten av gamla Kindaholms kommun) är du välkommen med dem!
 
Jerker