NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 maj, 2013
Skrivet av: Pernilla Johansson skrivet 2010-07-23, 20:41
Hej!
 
Jag söker information om min mormors morfar Gustav Hjelm (Andersson) fd Soldat Född 16 okt 1833.
De första 20 åren i hans liv hittar jag inte honom.
I de husförhörsböckerna jag hittar honom i står det att han är från Gökhem.
Jag kollade i födelseböckerna från 1833 i Gökhem, men hittade inte honom i denna.  Jag frågade och fick hjälp av falbygdensrötter och även deras CD.
Där finns en Gustaf född i Falköping 1833 16 okt, Moder Catharina Olofsdotter, fader okänd, hon är piga på Prästgården i Falköping stad.
 
Jag gick till Husförhörsboken A I/6 (1831-1835), bildid: C0050064_00029
Där är väldigt kladdig men tror mig skymta Gustavs namn och rätt födelsedata, men ingen information vart de flyttade fast de är strukna i boken, så där kommer jag inte vidare.
Så jag vet ju inte om detta är den Gustaf som jag letar efter.
 
Så jag tänkte att jag går bakåt istället för att se om jag har tur att hitta honom i husförhörsböckerna, men där blev det stopp igen när han är i 20 års åldern.
 
Detta har jag hittat om honom.
Han flyttar till Gökhem 1853 från Ulricehamn
Husförhörslängder, A I/9 (1850-1858), bildid: C0050461_00046
Utflyttnings boken i Ulricehamn finns inte för det året, det står Lucka. Så jag vet inte vart i Ulricehamn han bor eller vilken gård han är dräng på.
Han flyttar till Vilske-Kleva 1856 och däromkring blir han soldat, som jag har förstått.
Han gifter sig med Anna Maja Johanssdotter 1857
De får 4 barn innan hon dör 1876 och då har de flyttat tillbaka till Gökhem.
Några månader senare gifter han om sig med Inga Lovisa Johansdotter.
Här i vigselboken står hans föräldrar för första gången.
Mor Katarina Olofsdotter (kan ju stämma med uppgifterna i Falköping)
Fader  Andreas Bolin
Lysnings- och vigselböcker, E/2 (1835-1878), bildid: C0050481_00079
Inga och Gustaf får 6 barn tillsammans
De bor ett par år i Marka (80-82) men är snart tillbaka i Gökhem igen.
 
Gustaf dör 1894 16 februari i Lungsot i Gökhem
(skriver inte ut alla uppgifter jag har för det skulle bli allt för långt ex barnen)
 
Någon som vet något om denna Gustaf Hjelm?
Är han inte född i Gökhem fast det står i Husförhörsböcker, in- och utflyttnings böcker.
Eller kanske ge mig lite tips på hur jag skall komma vidare. Om jag inte hittar hans föräldrar i någon husförhörsbok med födelsedata så kan jag ju inte forska vidare bakåt i denna gren.
 
Tacksam för all hjälp och tips.
Pernilla