NULL Skriv ut sidan - Falköpings landsförsamling

Anbytarforum

Titel: Falköpings landsförsamling
Skrivet av: Per Engström skrivet 2014-03-31, 18:25
Tusen tack Britt-Marie och Nils.
Ni är till stor hjälp. Britt-Marie du är fantastisk. När du visade på Vinköl socken och även på aktuell sida i födde fastnade jag direkt. Jag kunde dock inte läsa (otränad i gammal skrivstil) ut vilken gård Helena (Lena) var född. Jag hade som avsikt att söka i Hfl. Jag hann inte. Du kom åter till hjälp och nu kan även jag läsa Prästtorp.
Ditt fortsatta sökande i Tunhem uppskattar jag verkligen. Jag är övertygad om det är vigselnotering för Jöns du har hittat. Prästen har nog blandat ihop Jöns namn med faderns, Johannes.
Att du styrker uppgiften med bouppteckningsregistret är stort för mig. Bouppteckningar har jag ännu inte involverat i mitt släktsökande. Tack!
Nils. Jag är glad för dina uppgifter. I och med att jag söker Helenas föräldrar är namn på modern och källa av största betydelse. Hon kan naturligtvis komma från Skåne, men för mig vore det intressant att veta varifrån du fått uppgiften? Kan vi styrka att Ingrid Olofsson är samma som Ingrid Skåning är vi på rätt väg. Britt-Marie har funnit högst troliga föräldrar till Ingrid som du ser ovan. Kan det vara så att hon kom från Skånings-Åsaka? Jag har inte kunnat hitta henne där i födde kring 1775.
Frågetecknet Oalus är nu uträtat - han dog 1806-05-29.
Tar även tacksamt emot skrönliknande uppgifter om min mm mm ff f - trumpetaren Johan Fredrich Scheffer.
//Peppe