NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2007
Skrivet av: Britt-Marie Jedmo skrivet 2005-10-21, 05:59
Hej
Lars Röstman f. 1754 i Ekby, son till ryttarsoldaten Sven Friberg f. 1711 och hans hustru Brita Larsdotter f. 1722. Sven Friberg var ryttare i Ribbenås. Paret hade två barn till Maria f. 1750 och Sven f. 1749. Jag har följt paret i hsfl fram till 1757, men när jag kommer till hsfl 1745-1746 har Sven en annan fru, Annica. De har två barn, varav Ingeborg är en av dem. Paret återfinns även i hsfl 1743.  
 
Nu till min undran. Jag hittar Sven Friberg i vigsellängden år 1748, då han skulle ha gift sig med Annica. Det verkar mycket underligt då Sven får en son, Sven, med hustrun Britta året därpå (felskrivning av prästen?).  
Jag tror att Annica var hans första fru, hon var enligt hsfl, 12 år äldre än honom, men jag hittar dem i inte i vigselängden under tidigare år. Efter Sven Fribergs död, ersätts han med en ny soldat Friberg, kan dock inte tyda dennes förnamn, då texten delvis är borta i hsfl. Fribergs änka Britta, finns där också.
Lars Röstman var för övrigt gift med Margareta Nilsdotter född 1753 i Ekby (dotter till Nils Nilsson och Maria Nilsdotter). De fick tre barn, varav Sven f. 1781, blev soldaten Sven Larsson Ögren i Björsäter socken.
 
Känner någon till dessa personer mer än jag och kan reda ut begreppen, vore jag tacksam.
Med vänlig hälsning
Britt-Marie