NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2009
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2009-09-04, 09:39
Anneli!
 
Vilka pärlor Du serverar!
 
1. Visste ej att mantalslängderna kunda dateras med datum-noggrannhet. Men Din slutsats att giftet mellan Erik och Nils' änka bör skett mellan 3 jan 1711 och 5 febr 1712 ökar ju sannolikheten att Erik kan vara far till min Nils Eriksson. Till råga på allt så tycks det (åtminstone i min släkt) vara mer regel än undantag att första barnet inträffar mindre än nio månader efter vigsel. Och, ve och fasa, jag har både präster och prästdöttrar i släkten som har första barnleverans inom några månader efter vigsel. Men man vet ju av egen erfarenhet att det inte alltid är lätt att leva som man lär.
 
2. Går det av mtl 1709-10 bedöma när Nils dör? Det fanns ju en oskriven regel att nytt äktenskap ej borde inträffa förrän ett år gått efter föregående make/makas död. Om noteringen om Nils' död finns i 1711 års mtl blir det ju lite ont om tid att både klara karens-året och ledtiden för nytt barn.
 
3. Denne Erik Johansson verkar ju varit en riktig krutgubbe. 99 år gammal och giftemål vid 94 års ålder!! Det luktar rekord. Jag tyckte jag hade en annan duktig ana (från L:a Perstorp, Sjötofta). Han gifte sig tredje gången vid 62 års ålder.
 
4. Genom att Erik levde in på perioden när det finns födelseböcker, så kanske det går att leta fram hustruns namn genom födelsenotiser. Du har inga notiser för barn till Erik? Och hur kommer det sig att Du har så gott material för Erik Johansson. Egen ana?
 
 
Håller helt med om att det inte är klarlagt att min ana Nils är son till Erik. Men några indicier finns ju onekligen. Har Du någon åsikt om huruvida hypotesen stärks eller försvagas av att förste sonen i det nya äktenskapet ges samma namn som den avlidne förre maken?
 
Sist: Har Du tillgång till Grill-CD'n för att möjligen hitta Erik som soldat där? Och kan Du från Torp-boken från Ambjörnarp gissa om Slättåsen varit soldattorp för roten?
 
Många frågor, tyvärr. Men tacksam för de intressanta uppgifterna! Ser fram emot domboksuppgifterna.
 
Mvh Bertil