NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2009
Skrivet av: Anneli Isaksson skrivet 2006-04-09, 20:01
Hej Christina! Jag har bouppteckningen efter Magnus Larsson och Anna Pehrsdotter 27 sep 1800. Båda sönerna Lars och Johannes Magnusson nämns där, men är ännu inte gifta. Lars Magnusson gifter sig 6 juni 1802 i Ambjörnarp med Brita Månsdotter. Jag har även bouppteckningen efter Johan Magnusson, död 11 sept 1840 på Stenshult Yttre i Sjötofta. Tyvärr nämns inte hans syskon där, bara änkan Kerstin Olofsdotter och barnen. Inte heller bouppteckningen efter Kerstin Olofsdotter, död 29 okt 1857 på Stenshult Yttre ger några ledtrådar till Johan Magnussons föräldrar.  
 
Inte heller faddrarna till Johan och Kerstins barn i Stenshult ger säkra ledtrådar. Hans möjlige far och mor i Stenshult yttre, Magnus Andersson och Malin Claesdotter och hans möjlige bror Anders Magnusson i Stenshult är faddrar för hans barn. Men även de andra tänkbara syskonen från Lida yttre mellangården är faddrar. Både Lars Magnusson och hans hustru Brita i Lida yttre mellangården är faddrar och hans möjlige syster Kerstin och hennes man Anders Carlsson på Tomten Bullsäng i Örsås. Varför står de som faddrar om de inte är syskon? Jag vet inte vad jag ska tro. Jag får väl titta i domböckerna och se om Johan Magnusson köper Stenshult yttre av sin far. I så fall är det ju klart vilka som är föräldrarna. Jag trodde att jag hade rätt föräldrapar, men nu är jag inte så säker längre.
 
 
Kan du möjligen även ta en titt på hfl AI:1 i Sjötofta på Stenshult yttre? Vad står det om Magnus Andersson och Malin Claesdotter? Har de en son Johan Magnusson? Enl Sjötoftaboken är deras son Johan född 1 maj 1776.
 
Om du inte har tid så får jag i alla fall tacka för det du har hjälpt mig med hittills.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson