NULL Skriv ut sidan - Alingsås

Anbytarforum

Titel: Alingsås
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2015-09-15, 12:13
Ann-Charlotte,
Jag utgår från att du har tillgång till ArkivDigital.
På samma ställe som du skriver in sockennamnet (församlingen) så skriver du nu _släktnamn_. Du får då upp de släktnamnsregister, som finns skapade och digitaliserade för västra Mellansverige och som täcker vigsel-, födelse-, död-, flytt- och husförhörslängder i områden och/eller härader fram till 1801.
 
Så därför hittade jag en Carl Salander genom att välja släktregistret för Västgötadelen av Älvsborgs län och där på höger sida välja flyttlängderna på samma sätt som jag annars väljer födelsebok eller husförhörslängd när jag söker i en socken.
 
De olika släktnamnsregistren är tyvärr lite olika upplagda.  Så har till exempel Skaraborg en massa härader. Du måste alltså först ha klart för dig i vilket härad den församling tillhör som du senast hittade något i. Där börjar du leta. Sedan får du ta angränsande härad osv. Det är mycket letande kanske, men fördelen är att namnen står i bokstavsordning även om man får kolla stavningsvariationer, som Solander/Salander till exempel.
 
Om även detta känns obegripligt så får du lägga en epost till mig på lzachs@yahoo.se så får jag försöka göra några skärmdumpar och posta till dig.