NULL Skriv ut sidan - Alingsås

Anbytarforum

Titel: Alingsås
Skrivet av: Lisbeth Zachs skrivet 2015-05-20, 21:02
Roger,
Det verkar i AI:2 bild 32 sid 26 finnas en tveksamhet om Marias födelseår. Det verkar ju först ha stått 1760 och sedan justerat till 1757 eller omvänt.
Jag provade om jag kunde hitta bekräftelse av vilket årtal, som skall gälla genom att kolla konfirmationslängderna.
 
Där finns en Maria Larsdotter som konfirmeras 1773. Hon och en Maria Olofsdotter skall finnas på Pipebruket, men där hittar jag ingen av flickorna 1773. Det hade varit bra om man kunde hitta någon av läskamraterna för att kontrollera om 16 år eller 13 år är den ungefärliga åldern på gruppen.
Alingsås landsförsamling C:1 (1688-1730) Bild 87 / sid 157 (AID: v42966.b87.s157, NAD: SE/GLA/13005)
 
Samtidigt så tyder kanske just tveksamheten om Marias födelseår på att prästen missat att skriva in henne i födelseboken från början.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att den gravida modern just vid Marias födelse befunnit sig i till exempel sitt föräldrahem i annan socken och fött Maria där. I så fall skall ju den sockenprästen skicka ett dopbevis som församlingsprästen skriver in i slutet på året eller påföljande år.  
 
Fast det är ju inte säkert att det var så effektivt med information mellan prästerna redan på 1750-talet. Du får kanske nöja dig med att hon åtminstone finns inskriven i familjen sköte, så att du vet vem som är mor och far.