NULL Skriv ut sidan - Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar

Anbytarforum

Titel: Pehrsdotter, Maria (Maja) f 1787 - d 11/2 1853 i Gunnismark, Sävar
Skrivet av: Robert Eckeryd skrivet 2006-05-08, 23:31
Jag kan bekräfta att det som presenterats här ovan om Maria Persdotters härkomst är korrekt. Detta konstaterade jag för några år sedan. Maria är även min anmoder och jag har lagt ner mycket arbete på detta, både på svenska och finska sidan, samt fått en del hjälp på finska sidan, vilket är samarbetet som Rune nämner.  
 
Att Maria fanns hos Per Johansson Topp i Stöcke blev känt i Södra Västerbottens Släktforskares medlemstidning Släkten nr 2/98, där Ernst Löfgren svarade på en förfrågan från Hel?n Mattsson om Marias härkomst (detta efter att Löfgren hade gått igenom hela Umeå landsförsamlings husförhörslängd). Observera att Maria som Rune skriver definitivt står som syskonbarn=kusin (”Sysk. B.”, jämför med skrivningen av syster på raden under), hos familjen Topp på sid. 59 i Umeå landsförsamlings husförhörslängd AI:10a. Jag misstänkte först att hon var släkt med Per Johansson Topp men fann inget stöd för detta. Kontrollerade senare hans hustrus bakgrund och hittade då Marias bröder Simon Petter, Anders och Israel hos släkten i Ytterboda. Kunde genast konstatera att deras namn sammanföll med en familj jag av en slump hade sett i en kommunionbok (husförhörslängd) i Solf församling utanför Vasa på 1780/90-talet (sid. 240 1789-), där landbonden Pehr Pehrsson f. 1740 stod upptagen med hustrun Beata Simonsdotter (f. 3/5 1754) och 6 barn under hemmanet Gästgivars. Snabbt hade jag också konstaterat att det fanns en Per Persson f. 1738 i Ytterboda som var farbror till Per Johansson Topps hustru Anna Magdalena Andersdotter (f. 1767-05-12 i Ytterboda)  .
 
Sedan tidigare hade jag också avfört alla Maria Persdotter i Österbotten f. 1787 (14 st.) - det år hon konsekvent anges vara född i de svenska köllorna - som fanns i mormonernas födelseregister, och även några födda 1786 och 1788. Med hjälp av uppgifterna från Ytterboda verkade det därmed trots att födelseåren var två resp. fyra år fel för far och dotter mycket sannolikt att Maria var identisk med landbonden Per Perssons dotter f. 1783-03-30 i Helsingby, Korsholm.  
 
I likhet med vad som diskuterats här ovan här så var jag dock inte 100% nöjd med bevisen eftersom jag inte funnit någon flytthänvisning till eller ifrån Sverige på finska sidan, varken för Per Persson eller något av hans barn, men så småningom föll det hela definitivt på plats. Liksom Rune uppmärksammade jag att Per Perssons kusin Jonas Boström (1751-91) enl. hfl. lämnade Ersmark, Umeå lf för Österbotten ca. 1771, och att Per Perssons ålder (51 år) i dödboken stämde med hans födelsedatum (han var född 1738-10-13 och hade således inte fyllt 52 när han avled 1790-08-02 i Helsingby, Korsholm). I övrigt bekräftar även följande att Maria är identisk med Per Perssons dotter f. 1783:
 
*   Per Persson gifter sig i december 1772 i Korsholm med Beata Simonsdotter, vilket stämmer med tidpunkten när han försvann från Ytterboda.
 
*  Det som sannolikt förde de båda kusinerna över Kvarken var fiskmarknaden i Helsingbys grannby Toby. Den kom till på 1760-talet, och att fisket var viktigt för bönderna i Ytterboda framgår av hembygdsboken ”Blad ur Sävar sockens historia” (s. 135f) där det anges att lantmätaren Anders Magnus Strinnholm 1782 skrev följande om Ytterboda: ”Dessa byamän hava sin förnämnta utkomst av skogens försäljande till ved, boskapaveln samt strömmingsfisket, varav större delen överföres till Österbotten emot utbyte av spannmål, till understöd för sine svaga och frostlänte sädeshemman”. Det finns även fler personer i Ytterboda runt år 1800 som i husförhörslängden anges komma från eller ha åkt till Österbotten.
 
* I Korsholms kommunionbok 1802-08 sid. 69 står Maria upptagen med bröderna Anders, Jonas och Israel bland husfolk i Helsingby, samtliga med anteckningen ”borta”. En intressant sak och trolig förklaring till att Maria i Sverige felaktigt angavs vara född 1787 är att prästen i Korsholm skrev liggande 3:or som lätt kan tas för 7:or.
 
Sven-Erik: Uppgiften om Anders Persson Bölander är intressant, Marias bror Anders lämnar ju Ytterboda året innan A.P. Bölander dyker upp som soldat i Stöcke. Hur säker är du på att det är rätt person?