NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-24
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2000-04-10, 23:36
Jan
 
Uppgifter om personer i förskingringen i det område man själv forskar (eller snarare för min egen del har forskat) i är alltid intressanta. Vore för övrigt kanske en idé att mer systematiskt i Anbytarforum redovisa tillfällighetsfynd av detta slag.
 
Din fråga kan dock, åtminstone inte av mig, enkelt besvaras. Till att börja med. Har du säkert kunnat tyda vad som egentligen står i dina källor?
 
Du skriver Bösde sn nära Umeå stad. Den socken som ligger norr om Umeå stad och Umeå socken heter Bygdeå socken. Kan det vara vad som står i kyrkboken i Färila? I Umeå socken finns byarna Bösta och Böle, om det inte handlar om en socken.
 
Den enda Jöns Sträng som jag kunnat återfinna i sekundärkällorna (Kennet Mossbergs material om Västerbottens regemente) är Jöns Andersson Sträng som var knekt i Livkompaniet, dvs Råneå och Luleå långt norr om Umeå. Han kasserades dessutom redan 1694 eftersom han huggit av tummen på vänstra handen.
 
I Umeå finns en tänkbar Jöns, nämligen den Jöns Andersson som 1708 tar upp ett ödehemman på Ön, en by på en ö i Ume älv alldeles vid Umeå stad. Jöns finns med i mantalslängden 1708-1709 och 1710 står hustrun Kerstin (=Kristina) på Jöns plats. Därefter är hemmanet öde igen. Enligt en inventering av ödehemman som gjordes senare hade åbon utgått som soldat. Den enda Jöns som utgår soldat 1710 i Umeå socken går för rote 42, dvs för Öns grannbyar Ytterhiske, Böle och Västerteg. Soldatnamnet var Stråhl vilket möjligen kan misstas för Streng? Det finns inga mer uppgifter, så vitt jag vet, om Jöns vidare öden än att han efterträddes av en ny soldat 1712.