NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2012
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2012-05-11, 15:47
Angående frågan om Kerstin Andersdotter i Lycksele ovan så kan jag inte besvara varifrån uppgiften att hon är dotter till soldat Anders Lund kommer, men jag erkänner att jag funderat på samma sak, eftersom jag inte hittat någon källa. Detsamma gäller hennes syster Brita, född 1728, som i samma bok (Skellefteå socken 1650-1790) sägs vara samma Brita Andersdotter som gifter sig med Lars Jonssons bror Olof.  
 
Jag tror dock att den Kerstin Andersdotter du hittat i Degerbyn mycket väl kan vara Anders Lunds dotter. De finns inte dubbelt någonstans, och eftersom hon är äldsta dottern, kan det mycket väl vara så att hon inte bodde hemma. Familjen sägs i samma bok efter faderns död finnas i Lund 6, och där kan man hitta de andra döttrarna, även i kommunionboken, men inte Kerstin.
 
Såvitt jag kan hitta finns ingenting som säger emot att de bägge döttrarna till Anders Lund kan vara de som gifter sig med Lars respektive Olof Jonsson i Lycksele, men någon typ av bekräftelse känns som man skulle vilja ha. Britta (som skulle vara min ana genom gifte med Olof Jonsson) står i Lyckseleböckerna konsekvent som född 1732 i Lycksele, inklusive när hon dör, 90 år gammal (94 om född 1728), medan Kerstins födelsedatum ändras på alla ställen de förekommer i Lyckseleböckerna. Dessutom är Lyckseleböckerna för 1788-1809 väl så noggranna med att notera släktskap, och inte bara för männen, så det känns lite otrevligt att ingen notering finns om Kerstin eller Britta, som bägge lever och finns med i den husförhörsboken.