NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 februari, 2014
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2013-07-26, 02:17
Nu har jag inte gått igenom alla fogderäkenskaper fram till sekelskiftet 15-1600, men vad gäller de båda hemmanen i Böle och Yttertavle så är det ju klart att hustru Elisabet som noteras (utan skatt) är förre fogden Lasse Jonssons änka. Hon gifter mest troligt om sig med Knut Hansson, annars är det svårt att förklara varför Knut Hansson också noteras på båda hemmanen utan skattesats, det första året han står för hemmanen vill säga, andra året betalar han tionde som alla andra. Då har också den förmodade hustruns förmåner hunnit återkallas.
 
Elisabet Mickelsdotter fortsätter att göra tjänst även sen hon blivit änka, hon kallas vid några tillfällen brevviserska.  
 
Om hon tidigare varit gift med Anders Köniksson som Leif föreslår i ett av sina inlägg har jag ingen åsikt om för närvarande, det kräver en längre djupdykning i fogderäkenskaperna.  
 
Genos 2008 har jag tyvärr inte tillgång till, skulle gärna läst den där artikeln. Vilket år är bråket mellan lappfogden Jon Larsson m fl vs Östen Nilsson? Östen Nilsson (en anfader) blev fogde 1593, dessförinnan var han fogdeskrivare några år.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-07-26 02:30)