NULL Skriv ut sidan - Per Eriksson (f. 1799 i Sunne) o. hu. Stina Adamsdtr (f. 1793 i Vassnäs) i Fryksände

Anbytarforum

Titel: Per Eriksson (f. 1799 i Sunne) o. hu. Stina Adamsdtr (f. 1793 i Vassnäs) i Fryksände
Skrivet av: Björn Järhult skrivet 2002-04-29, 20:55
Det var ett tag sedan det skrevs något under denna rubrik. Jag har själv funnit att jag har Ellika Persdotter och Erik Nilsson som mina förfäder. Som jag ser det dog denna diskussion ut innan någon verkligen slog fast hur det stod till.
 
Min åsikt är denna; Erik Nilssons mor är Valborg Ingemansdotter *1693 (Lysvik hfl. 1769-81 A I 2a). Tidigare nämnde någon Petter Wernberg, han finns angivgen i samma hfl. Men enligt familysearch.com (kanske inte den mest tillförlitliga källa) gifter han sig med Valborg den 10/3-1745. Han är således inte far till Erik Nilsson. Förmodligen stämmer då Nils Persson som angivits.
 
Vad det gäller Eliika Persdotter så finns hon angiven i Sunne C3 1721-36 och 7/11-1726 stämmer bra. Alltså kan vi nog konstatera att hennes föräldrar verkligen är Per Svensson och Elin Bengtsdotter.
 
Hur har det sedan gått med anorna längre bak? Någon nämnde att Ernest och Mårten Höffner fanns på Valborgs sida. Kan någon bekräfta/dementera detta?
 
Tacksam om vi kan bringa klarhet i detta.
 
Vänliga hälsningar / Björn Bertilsson