NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2003
Skrivet av: Britt-Marie Sohlström skrivet 2001-12-27, 10:15
Hej
Jag har har en gammal efterlysning som ju passar i denna diskussion - jag har inte kommit längre och skulle vara tacksam för alla tips på vem Petter Hedström var:
Jag söker ursprung för min mmfff Petter Hedström Länk som rekryterades 1811 som soldat 58 i Vallby, Tierp för Kungl. Upplands reg. Han var då smedslärling (trol. låssmed) och uppgavs vara från Värmland. Födelsetiden varierar i olika källor 1783-1785. Enl skriftliga uppgifter från hans sonson Missionären Carl Wilhelm Lembke härstammade han från Backa i S:a eller N:a Råda. Jag har utan framgång försökt koppla ihop honom med de Hedströmar som fanns i N:a Råda. Jag misstänker nu att han är identisk med en Pär Larsson född 11/8 1783 i Backa, N:a Råda, 2:a son till åbo Lars Svensson och Gunilla Larsdotter. Han försvinner 1806-1810 efter att storebror tagit över gården utan notering om var han tar vägen och finns inte i övriga socknen vad jag kan se. Om jag är på rätt spår tar han förmodligen som smedlärling någonstans namnet Hedström?
/Britt-Marie Sohlström