NULL Skriv ut sidan - Okänd socken i Värmland

Anbytarforum

Titel: Okänd socken i Värmland
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2016-03-07, 22:29
Hej! By-Säffle AI:6 (1775-1780) Bild 51 / sid 47 Södra Skane: Paret Petter  
Andersson och Ingierd Olsdotter verkar ha kommit hit senast 1775. Under dem står fadern Anders Månsson f 1704 och fosterdottern Stina Andersdotter f 1762. Nästan längst ner drängen Nils Jansson f 1753 som senare gifte sig med Stina. Jag har följt familjen framåt i tiden och funnit att Petter föddes 1733 i Ölserud (R) och Ingierd föddes 1719 i Kristinehamn. Paret ska ha gift sig 1761, okänt var. Fosterdottern uppges varit född 1762 i Östra Ämtervik. Senare uppgifter anger födelseorten till By. Men jag har anledning att misstänka att hon egentligen var född 1760 i Visnum som Christina Andersdotter Kropp. Om så är fallet skulle Ingierd kunna varit hennes faster. Jag har inte hittat någon Stina född i Östra Ämtervik som passar in. Christina Kropp bodde från 1762 i Sunne där hennes far Anders Olofsson Kropp avled 1766.
 
Eftersom jag inte hittat var Petter och Ingierd bodde före 1775 och var de gifte sig undrar jag om någon kan ha stött på dem någon annanstans. Jag har gått igenom en del vigselböcker utan att hitta paret. Skulle det gå att hitta parets tidigare liv så skulle kanske en del gåtor kunna lösas.
 
Tacksam för hjälp
Gerd Johansson