NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-07
Skrivet av: Ingvar Dahl skrivet 2002-01-22, 23:53
Hej igen Marcus!
 
Nu börjar det bli riktigt spännande. Det finns ju faktiskt en Göran finne i Hedås 1626 (se min sida om mantalet i Sunne 1626...). Denne kan ju vara son till den Halvar som finns i Hedås 1610 (eller också till den änka som då noteras...). Det som talar för att Göran i Hedås är en annan än min Göran i Väse, är att ca 1649 finns i Hedås en Göran Göransson, troligen en son (eller densamme?) till Göran 1626, vilket torde betyda att denna släktgren är kvar i Sunne, medan min Göran har alla sina arvingar i Väse. Trots allt tycks mej som att sammanträffandet med Göran Pålssons efternamn, Pål Halvardssons närvaro i Norra Ås i rätt tid och uppgiften om Noås är ganska starka indikationer på att det är rätt spår. Kanske var Pål Halvardsson en lösfinne som hittat till Norra Ås och gift sig med änkan Kerstin Håkansdotter i gården.  
 
Nu är det är alltså mest intressant att få reda på om någon Göran är kvar i Hedås' skattelistor på 1630-talets senare hälft. Då vet jag ju att Göran Pålsson bor i Viberg.
 
Till Anna-Lisa: Ännu har jag inte hunnit till 1700-talets medlemmar av denna släktgren, så därför har jag ännu inte några fler uppgifter.