NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-03
Skrivet av: Ingegerd Ivarsson skrivet 2001-06-28, 21:32
Hej Torbjörn
Ingeborg Nilsdotters föräldrar var Nils Svensson och Karin Svensdr.  Nils var född omkring 1640, (son till Sven Nilsson), död omkring 1695 i Krontofta, Ödsmål.  Karin Svensdr levde 1693 i Krontofta, död där omkr 1697, dr t Sven Kjellsson i Krontofta enl Folke Almegius skrift Tusen anor från Orust.
 
Enl tillgängliga uppgifter hos mig var Nils Svensson ägare av 1/2 hemman Krontofta fr ca 1669, vilken gård han övertagit efter fadern.  1672 står även änkan Elin under barnen som ägare, kan kanske vara Nils mor.  1685 står han som ensam ägare (kvinnan död) fram till 1695, då hans änka Karin står som ägare.  1700 har hennes andre make, Anders Håkansson tillsammans med sonen Karl från första giftet tagit över gården.
Nils Svensson var min mm ff mm fm far och även min mm mf mf mf.
 
Sven Månsson var son till Måns Andersson och h h Kerstin.  Han var ägare av 1/4 mtl Södra Apleröd, som övertogs av mågen Håkan Persson ca 1734, förmodligen vid dennes giftermål med Svens dotter Karin.
 
Min forskning finns på Stenungsunds bibliotek och även på Landsarkivet i Göteborg (8-9 A4-pärmar med register). Där kan fler uppgifter hämtas.
 
Hälsningar
Ingegerd Ivarsson