NULL Skriv ut sidan - Öckerö

Anbytarforum

Titel: Öckerö
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2014-11-08, 09:04
Bifogade bild avser högerkolumnen i Hfl AI:2 Klövedal (1807 - 1808 Limhall. Med början på tredje raden uppifrån så lyder texten (som jag fått hjälp med under läshjälp Klövedal) Flyttad till Bowik hos bokh. Fossberg i Torslanda och kom för 3 år sedan bort.  
 
På Bowik i Öckerö fanns det trankokerier och salterier och denne Fossberg gissar jag skall vara Lars Forsberg på Kjellbergs Salteri. Han var född 1762. Öckerö var fram till maj 1928 annexförsamling i Torslanda och Öckerö pastorat. Det är väl därför det står Torslanda gissar jag.
 
Jag finner Lars Forsberg på Öckerö i AI:2 och AI:3 på sidorna 191 resp sid 379.
På inget av dessa ställen finns den sökta personen med. Hon heter Anna Andersdotter och är född i Limhall den 12 november 1782. Hon finns som person nr 5 i Hfl AI:2 Klövedal Limhall.
 
Prästen som skrivit in detta i Klövedal har fått uppgiften men jag kan inte få fram den i Öckerö Bowik. Jag hittar en Anna senare i Torslanda 1808 - 1812 Amhult Uppegård sidan 72. Men den gården innehas av en Elias Gunnesson.
 
Det här är lite rörigt och jag kan säkert klara mig utan att få denna gåta löst men prästen i Klövedal har klart angett Bowik och Forsberg och det borde väl inte vara fel. Jag skickar bilden separat så jag inte klantar till det. Jag tackar för alla tips till lösningar.