NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-20
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2005-04-28, 04:40
Anders Hahne!  
I ditt inlägg från torsdag den 30 sept 2004 så såg jag att i stort sett hela min farmors mormors fars härstamning var med. Jag undrar om du har källorna sparade? Jag gick igenom den forskning jag har och fann att det mesta stämde med det jag har.  
 
Det finns dock några saker som inte stämmer riktigt med mina uppgifter: enligt de uppgifter jag har gifter sig Hans Månsson och Karin Olofsdotter den 4 december 1714 i Nysund.
De uppgifter jag har på föräldrarna till Olof Danielsson är: Daniel Andersson f. 1684, familj med Kerstin Ivesdotter f. 1677. Och till sist har jag uppgifter om att Petter Olofsson Holm år 1817 blev kyrkvaktare i Nysund. (OBS! Kontrollera detta, jag har fått uppgifterna från min kusin som började forska) i övrigt ser alla uppgifter ut att stämma.
 
Gemensamma anor:
 
FM MM FF
Petter Olofsson Holm
född den 26 juni 1756 i Uttervik, Nysund, (S).  
FM MM FM
Maria Svensdotter
född den 16 januari 1759 i Bratteberg, Södra Råda, (S).  
 
Deras son som följaktligen blir min FM MMF var:
 
FM MMF
Petter Holm
f. 8 augusti 1800 i Hållunda, Nysund (T) d. 16 juli 1887 i Björneborg, Visnum (S) Mästersmed på Björneborgs bruk.  
 
Gift 3 juni 1827 i Nysund (S) med efterföljande ana  
 
FM MMM
Anna Gustafa
f. 1 juni på Nybygget, Liden, Nysund (S) d. 18 april 1882 i Björneborg, Visnum (S)  
 
----------------------------------------------
 
Nu är jag på jakt efter den sista personens rötter (Anna Gustafa, f. 1 juni på Nyberget, Liden, Nysund (S).)
 
Hennes föräldrar var:
FM MM MF
Nils Nilsson
f. 1757 Torpare.  
 
Gift 9 oktober 1803 i Nysund (T) med:
 
FM MM MM
Stina Svensdotter
f. 1768 i Nysund (T)  
 
Någon som har stött på dessa eller vet anorna till dessa? Kompletterande uppgifter till samtliga välkomnas varmt!
 
Är det förresten någon som vet om någon har gjort uppteckningar på Torp och gårdar i Nysund eller om det finns någon bra litteratur om orten och äldre kartor med torp utmarkerade?
 
De torp/platser som jag är intresserad av än så länge är följande om någon har något att berätta om dem eller har bilder, dokumentation, ritningar eller dylikt:
Nybygget, Liden
Uttervik
Sockenstugan
Sjötorp
Grytsjön
Hållunda
Krigsmansbol
Prinserud
Mobråten
Mo
Hola
Brofallet
 
Vänligen, Fredd Holm,
Filipstad