NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2008
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2007-12-23, 16:12
Hej Lars H och Ulla B  
 
Problemet med Norra Råda är som bekant att de användbara kyrkböckerna börjar långt in på 1700-talet. Det innebär att man måste gå till andra källor. En sådan fantastisk källa är domböckerna. I dessa framträder inte enbart männen utan även kvinnorna; som annars i det äldre källmaterialet inte förekommer så ofta eller aldrig.  
 
Jag har anor bakåt i Ås (eller Prästbolstorp som det även kallades) och har antecknat några uppgifter från just domboken. Enligt domboken för år 1713 fanns en Benal Benalsson i N Råda. Hans föräldrar var Benal (patronym framgår inte) och någon Persdotter (förnamnet är inte angivet). Benal Benalsson hade systrarna Gunilla och Ingeborg Benalsdöttrar. Samma uppgifter är redovisade i ett mål i 1714 års dombok. Jag har dock ingen koll på om denne det finns flera Benal Benalssöner i olika generationer. Det verkar ju så!! Det komplicerar det hela!!  
 
Jag har också kollat mantalet för år 1718 och hittat en Benal Benalsson. En Benal Benalsson dog år 1756 (enligt dödboken) i en ålder av 86 år, vilken ålder troligen är överdriven. Alltså fanns i varje fall en äldre Benal Benalsson född omkring 1670-1680. Det skulle kunna var han som fanns i mantalet 1718 och åtminstone fick barnen Benal f ca 1716 och Karin f ca 1722.  
 
hälsn Jan-Erik Björk