NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-03-14
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2000-03-06, 21:22
Hej Carin, Marianne, Stefan, Ulf m fl!!
 
Även undertecknad har anor från Kvarnäs. Följande härstamning på olika grenar räknar jag med: Nils Elofsson död 1800, Börje Persson död 1781 samt Olof Olofsson död 1783.
 
N Råda kyrkböcker börjar ju som bekant förhåll-andevis sent. Det har för min egen del medfört att jag uppsökt andra källor, t ex mantals-längder, jordeböcker och domböcker. Jag har dock inte kommit mig för att ställa samman allt material. Men p g a den diskussion som förevarit betr Kvarnäs har jag tittat i mina källor och funnit följande.  
 
Kvarnäs erlade första gången skatt 1615. Efter 1694 står det som 1/3 skattehemman. Under den första hälften av 1600-talet fanns enligt mantalslängderna ett fåtal familjer på hemmanet. Det är först mot senare delen av 1600-talet som befolkningen ökar nämnvärt. Jag har kommit fram till att de flesta personer i Kvarnäs vid denna tid härstammar från i stort sett två par. Börje Torbjörnsson och hans båda hustrur samt Bengt Olofsson och hans hustru.  
 
Börje T var gift två gånger. Den första gången med Ingeborg Nilsdotter och den andra gången med Karin Persdotter (domböcker bl a 1677, 1700, 1718, 1720 och 1725). Det är dock något oklart med vilken av hustrurna han fick de olika barnen. Men han fick sannolikt följande kända barn med Ingeborg Nilsdotter: Jon, Olof, Ingeborg och Marit. Troligen dessa kända barn med Karin Persdotter: Kerstin, Karin, Elof, Torbjörn och Sven. I slutet av 1600-talet finns även två olika Per Börjesson, den äldre resp. den yngre. Det är högst troligt att en av dem är son till Börje, förmodligen båda två. En av dem är far till någon av de två Olof Persson. I domboken för 1724 antecknas sönerna till gamle Per Börjesson: Olof, Nils, Lars och en icke namngiven son.Men jag har inte lyckats reda ut det sanna förhållandet.  
 
Beträffande de två Olof Persson har jag följande fakta. Den ene Olof var gift med Karin Lars-dotter. Detta par fick enligt födelseböckerna barnen Lars 1733, Per 1735, Karin 1737, Ingeborg 1743, Marit 1745 och Kerstin 23/7 1748. Det bör väl innebära att det är denne Olof som dör 21/2 1748. Den andre Olof som var gift med Marit Persdotter fick barnen Per 1737, Olof 1742 och Kerstin 1745. Följaktligen är det han som dör 25/1 1747. I övrigt kan nämnas att en viss Olof Persson, död 1748, figurerar i ett mål i härads-rätten just från 1748. Tyvärr är avskriften inte fullständig.
 
Bengt Olofsson och hans hustrus avkommor har jag inte klarat ut än så länge p g a vissa oklarheter med hans vistelse. Men jag hyser gott hopp om att lösa problemet.
 
hälsn
 
Jan-Erik