NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15
Skrivet av: Niclas Persson skrivet 2003-03-03, 19:00
Bäste Björn Engholm !
 
Jag är av den bestämda uppfattningen att jag absolut vill lägga mig i den debatt som Du har haft med Jan-Erik Björk.
 
Om Du vet så mycket om den lokala vidare historien kring Norra Ny, så är Du varmt välkommen att föra oss alla ”novisa” fram och ut i ljuset, genom att delge oss dessa sanningar och helhetsbilder som Du tydligen besitter. Om man besitter en så pass bra bild av ett områdes historiska utveckling skall man väl som god forskare föra ut denna till folket, för att bringa redan kring begrepp och företeelser. Det är en demokratins rättighet och ett medborgarnas behov att någon bringar reda kring olika processer i tid och rum. Men det väsentliga är att dessa sanningar liksom alla andra sanningar alltid måste ges källor och kunna testas mot verkligheten !
 
Jag tycker att Jan Erik Björk mycket väl försöker att beskriva när olika platser med finska anknytning kommer i dagen i olika källor, det är ju inte så att han ens försöker att beskriva en enhetlig historia för Norra Ny eller exempelvis Fryksände. Det är ej heller någon målsättning hos honom.Hans målsättning, som jag ser den, är att ur de skriftliga källorna kunna ta fram och verifiera när olika händelser är omnämnda och presenteras i allehanda källor. Hur skall vi kunna, för en bredare publik, presentera och säkerställa muntliga traditioner så att andra kan återknyta till dessa, de finns ju inte nedtecknade och de saknar ”ursprungsmärkning”. Muntliga traditioner är naturligtvis av stort värde, men de har den egenheten att inte kunna prövas på en mer vetenskaplig grund, då de just är muntliga. Det är i det avseende som svårigheter uppstår med att ge dessa en bredare publik. Om dessa muntliga traditioner finns nedtecknade och är tillförda vissa upphovsgrunder, då blir de en mycket större källa att tillgå och även möjliga att testa.
 
Att Du möjligen känner Dig besvärad av att det ibland finns ett fokus på den finska etniciteten, är Din ensak, men faktum är att dess historia tidigare inte alltid varit i blickfånget från den allmänna lokalhistoriens sida, istället förekom oftast en förvrängd bild av denna befolkning när den beskrevs, och det är därför av betydelse att vi idag avmystifierar och tydliggör de verkliga bilderna av en sådan befolkningsgrupp. Dessutom agerar dessa båda etniciteter[svenskar och finnar] i stor utsträckning, i början, som helt skilda kulturer, även om agerandet i ekonomiska och juridiska termer på ytan kan se exakt likadant ut. Syftena kan dock vara radikalt olika.
 
Med historiska och ödmjuka hälsningar från en historiker i Fryksände
 
Niclas Persson