NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2002-10-17, 20:00
Hej Anna-Lisa
 
Tack för dina frågor.  
 
Jag vill inte påstå att något av hemmanen Gunnsjögården, Osebol eller Överbyn var finnhemman. I varje fall inte i den meningen att de upptogs av sådana. Osebol fanns redan i de första kända räkenskaperna från Värmland, d.v.s. år 1503. Gunnsjögården och Överbyn är några tiotal år yngre, emellertid upptagna i jordeboken långt före den finska kolonisationen i Fryksände.  
 
Som du kanske vet är Dalby och norra Ny två av de socknar till vilka finnarna kom lite senare än på många andra håll i Värmland. Inte förrän i mitten och slutet av 1640-talet anlände finnarna dit. Som jag nämner i mina Sammandrag av Älvdals härads domböcker 1600-1649 var norra Flatåsen det första finnhemmanet i dåvarande Norra Ny.
 
Men vi vet att finnarna om inte i första generationen, väl i den andra, ibland gifte sig med svenskar. Det finns många exempel på detta från såväl dåvarande Fryksände som Dalby och Norra Ny. Finnarna kan således dyka upp redan under 1600-talet, i rena ”svenskbygder” genom ingifte i ”svenska” gårdar.  
 
När det gäller Per Jonsson har jag ingen uppfattning om han var av finnsläkt. Det är emellertid inte troligt eftersom hans bröder bodde i ”renodlade svenskhemman”.  
 
Hälsningar
 
Jan-Erik
 
PS En god uppfattning om den finska kolonisationen i bl.a. Värmland kan du få i Rickard Brobergs bok ”Finsk invandring till mellersta Sverige” eller den av FINNSAM utgivna boken ”Det skogsfinska kulturarvet”. DS