NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-29
Skrivet av: Inger Zetterqvist skrivet 2006-01-29, 15:11
Vil härmed lämna en litten berättelse om min farmors far, Johan Jönsson.
 
Pappa berättade att hans morfar  Johan Jönsson, f 1844-09-15, Hvilkjern, Östmark, dog helt utfattig , och det är
därför inte alls omöjligt, att han inhystes i Lekvattnet
på gamla dagar. Jag vet att farmors syster Beda Justina Johansson, f 1880-05-27, Lekvattnet, gifte sig till Lekvattnet.
Hon avled 1957-02-01, Tihola, Bredsjön.
 
Jag vet dock att de fick flera barn, pappas kusiner, och de namn jag kan komma på är, Berta, Kerstin, Rickard och Gottfrid, som jag faktiskt träffade en hel del, när jag var liten, och de hette Matsson, i efternamn. Jag har deras födelsedatum, men man får ju inte skriva dessa i detta forumet, det som är för nära i tiden.
 
Jag tror att gården de kom från hette Tiola, Tihola, Bredsjön 1:39. Pappa sade att han hade varit där en gång, när den gamla rökstugan fortfarande var kvar, men att de då bodde i en vanlig svenskstuga.
 
Pappa Erik, berättade också att han och hans bröder hade cyklat dit och hälsat på en sommar när han var ung.
Hans  kusiner använde näverskor när de gick i slåttern. De finska  
traditionerna levde kvar länge.
Min faster Greta , Anna-Greta, f 1928-02-19, Segerstad, berättade en gång ,att pappas morfar faktiskt blivit avlurad hela sin lilla finngård i Ängen, Gräsmark, dit han flyttade år 1893.
 
Han kunde inte läsa och skriva och hade handlat på kredit i handelsboden ,som var brukligt innan skörd och så.
I alla fall så hade han satt sitt bomärke på ett papper, som visade sig vara inteckning i gården.
Han hade inga pengar att driva process mot handlaren för, och fick gå ifrån gården.
 
Vad jag har läst, så var detta ett vanligt sätt att lura finnarna på. Men man måste naturligtvis ta historien med en nypa salt, för det här genom många munnar, och jag vet också, att pappa har släktingar kvar i Ängen.
Hon heter Helena Öster och hennes dotter Inger Öster.
Jag har träffat dem en gång för många år sedan, hos min faster.
 
Vänliga hälsningar: Inger.