NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2011-04-16, 09:43
Hej Claës,
 
Jag kan förtydliga att jag inte letat eller funnit Olof Grelsson i Älgå utan endast att han enligt rullorna angavs komma därifrån. Lorre fanns i Kroppa åtminstone från 1633 så enligt min teori kan han alltså inte sökas i Älgå därefter.
 
Angående Loreus tycker jag inte att namnvarianten i sig påverkar sannolikheten för om han är Grelsson eller vallon. Som du tidigare själv skrev är ju inte Olof ett namn som indikerar en invandrad vallon av första generation men kan i och för sig vara tänkbart därefter. Jag tycker att förnamnet i kombination med personernas växelvisa förekomst i längderna medför att ett vallonspår borde vara baserat på en tydlig källa för att anses som mer sannolikt.
 
Jag har hittat en bild från Kroppas roteringslängder 1640 som skulle kunna vara avgörande bevis. Texten är lite diffus så jag vill inte säga säkert att min tolkning är den rätta men jag tycker att bilden innehåller Olof Grelsson med tillnamnet Lorre i Rishöjden. Det är uttydningen av Lorre som ev. kan ifrågasättas av någon?  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/324750.jpg)