NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2012
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2011-03-27, 17:59
http://www.bondetorp.se/lungsund/Krop1659.html
Jag är ute efter sonen Oloff Hugersson speciellt eftersom jag har misstankar om att han kan ha lämnat bygden och flyttat söder ut. På denna gren av släkten finns tradition om vallonursprung. Detta står bl.a i en bok som utgivits av bl.a Bengta Källström och en annan författare. Jag har varit i kontakt med henne och köpt boken Släktkrönika. Där angess just detta som vallonursprunget.  
Nu är det så att en gren av släkten kom till Gälleråsen (Nils Hugersons gren) och därifrån utvandrade Nils Eriksson som tog namnet Lönnkvist till min släkts områden i Småland där dennes dotter gifte sig med min mormors mormors morfar Gustaf Kindberg. I den släkttradition som han fört vidare talas det om att släkten Kindberg har detta vallonpåbrå vilket jag inte tror är riktigt om jag inte kan finna belägg för att någon tidigare utvandrat till mina trakter. Det måste istället vara släkten Lönnkvist som man förväxlat den med eftersom Gustaf Kindberg var gift med en kvinna från den släkten. Men sedan gifte Gustaf om sig med en från hemsocknen och även på den sidan har vallontraditionen levt vidare och jag kan inte förstå varför.
 
Släkten Kindberg härstammar från Peder Olofsson som var född 1640 och jag har tänkt att det vore intressant att fundera över om han kunde vara son till Olof Hugersson som jag nämnde i frågan. Då skulle vallontraditionen kunna gälla både för Kindbergssläkten och Lönnkvistsläkten!
 
Men något belägg för detta mer än att det fanns en son Olof Hugersson som var i rätt ålder för att vara far till Peder är det enda jag vet och att denne Olof verkar försvinna omkring 1655 från Svartsången. Peder Olofsson kom som soldat och sedermera rustmästare kalla sig Giebo vilket uppfattats som ett vallonskt namn men vid mina närmare efterforskningar visar sig det att detta är ett soldatnamn ursprungligen från Giebo i Ullasjö i Västergötland där släkten bodde då.
 
Mvh
 
Claës Linder