NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-03
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 1999-09-13, 21:17
Till Bengt Nordstrand
 
Ett hjärtligt tack för dina utförliga svar om Lämås. Det var ju en tragisk historia om Olof Olofsson i Lämås. Det vore intressant att veta hur den högre instansen dömde och vad som hände den olycksdrabbade mannen. Det är klart att våldsamheter i samband med alkoholförtäring förekom på den tiden också.
Min MF MF FF hette Erik Olsson och var född i Nolås, Bjurtjärn. Födelseåret inte helt säkert, troligen 1737. Han råkade den 20 februari 1767 i slagsmål i Karlsdal, och blev så svårt slagen att han dog tre dagar senare. Han uppgavs då vara 35 år gammal, men då stämmer inte födelseåret. Troligen gällde slagsmålet pengar men alkoholförtäring kan säkert ha förekommit också. Jag har fått en kopia på domboken från Karlskoga, men är inte nog tränad att läsa dåtidens handstil, så jag vet inte detaljerna ännu. Jag får försöka mera när tiden räcker till.
Erik Olssons far var Olof Bryngelsson 1716 - 1741, Nolås. Hans farfar var Bryngel Mattsson född i Karlskoga 1655, död i Nolås 1728. Du har kanske träffat på Bryngel i din forskning.
 
Åter till Lämås.
Gunnar Jönsson i Bregården måste ha haft mycket mark. Byggnaderna låg väl mitt i nuvarande Karlskoga, och Lämås ligger ett bra stycke utanför staden. Nordväst om Lämås ligger Bregårdsskogen, alltså ännu lägre bort. Jag vet inte exakt var Bregården låg, men min arbetsplats Bregårdsskolan ligger mycket centralt.
Jag har andrahandsuppgifter att Kathleen Hedberg, USA, i sin avhandling anger att Olof Gunnarsson och Karin hade en son Anders, född 1631, död 1706 01 18, som senare levde i Åsbergsviketorp. Kan det stämma eller har hon kopplat fel ?
Jag hoppas att du så småningom skriver mera om Johan Olofssons ättlingar som flyttade till Runsås och andra platser i Bjurtjärn. Jag tyckte mig se en koppling i ditt svar om den efterlysta Johanna Fischer, eller tar jag fel ?
 
Hälsningar Kent.