NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-08-02
Skrivet av: Anna-Lisa Göransson skrivet 2013-07-26, 18:28
Monica!
 
Tack för uppgiften. Mig veterligt så finns det ingen mer Mats Nilsson vid Örlingen den tiden Så det bör vara han. Dessutom pekar det väl på att det är rätt person. Det står ju Örlingshyttan och Mats Nilsson var ju bergsman. Då stämmer det bättre också. Fast jag vet inte hur man så säkert vet att hustru Ingrid var född 1670. Har någon hittat  henne i föddeboken. Hur som helst så var det en intressant uppgift du lämnade.  
 
Det finns en del uppgifter i domböckerna. Detta är intressant:1704 på Marstinget blev fasta bewiljat för Mats Nilsson uti Öhrlingen  
på ? 1/8 uti 1/16 i Jacob Simonssons hemman ock 2/30 deel i hammaren dersammastädes, emedan dhe lagbudne ock lagståndne ock ograverade funnes./
Finns det månne anknytning till Simon i Sången. Tror Lars Olof Herou har varit inne på det en gång.
 
Det är intressant det där med Sandsjöhöjden. Det var ju dit Maria kom när hon gifte sig med Hans Adamsson från Hellefors.  
 
Det är föräldrar till Mats Nilsson som jag letat efter i många år. Har kollat mycket på Lilla Tomsjön. Men det har varit fel Mats Nilsson.  
 
Är det någon som har någon uppfattning om något av det ovan skrivna så snälla snälla hör av er.
 
Anna-Lisa