NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-12
Skrivet av: Jan Bäck skrivet 2002-08-10, 13:15
Hej Victor!
 
Jag såg inte dina inlägg förrän nu. Jag har varit bortrest, bl a besökt Värmlandsarkiv för att se om det fanns någon bouppteckning efter Per Jönsson eller Ellika Andersdotter. Det gjorde det dock inte.
 
Ellika dog (eller begravdes) 18 juli 1763 i Tandfallet. Håll och styng. Hon uppges då vara 63 år, alltså född omkring 1700. Åldersuppgifterna i dödaböckerna är visserligen ofta felaktiga, men den Ellika som föddes 1707 verkar ändå mindre trolig om du inte har något annat som talar för henne.
 
Mantalslängderna har följande om Mortorp (med resrvation för felläsningar). Tyvärr har jag av någon anledning inte läst fler år för Mortorp:
 
Mortorp
1700
Jöns Jonsson  1--------  1
Jacob Jonsson  -1-------  1
1710  
Andor Nillsson  11-------   2
1715
Anders Nilsson  11--------
1719  
Anders Nilsson  11-------  2
1724
Anders Nilsson  11--------
Jöns Joensson  11--------
1726
Anders Nilsson  11--------  2
Jöns Jönsson  111----1--4
1727
Anders Nilsson  11--------
Jöns Jönsson  11--------
Per Jönsson  11--------
 
Jag vet inte hur bekant du är med mantalslängderna. De upprättades i oktober/november året innan och beskriver således läget då. I oktober /november 1725 har Jöns Jönsson en hemmavarande vuxen ogift son (tredje ettan), rimligen Per. I oktober/november 1726 är Per gift.
 
Ellika skulle kunna vara dotter till Anders Nilsson (i mantalslängderna ovan), men det är ju bara en gissning. Anders var gift med Annika Ericsdotter (källa: Arne Östmans Familjetabeller.). Per och Ellikas tredje kända dotter hette Annika. Normalt skulle de ju döpt första eller andra dottern till Annika. Dock kan det ju funnits en tidigare, som dött, och som i likhet med Råsina inte blivit bokförd.
 
Jöns Jönsson finns inte med i Östmans Familjetabeller, varför man får anta att han inte dött i Gustav Adolf (Norra Råda). Gåsborn ligger väl när till hands.
 
Uppgifterna från domböckerna var intressanta, jag har missat detta inlägg. Det vore intressant att veta om det framgår huruvida Jöns Jönsson var i livet 1734 då han omtalas.
 
Intressant var också att Anders J och Ellika E varit bosatta i Mortorp. Är uppgiften från husförhörslängden? Det tyder ju på anknytning dit vilket ökar sannolikheten att Råsina var därifrån och således dotter till Per Jönsson.
 
För att återgå till mantalslängderna ovan och Jöns Jonsson år 1700. Det kan mycket väl stå Jönsson i mantalslängden, det är ju ibland svårläst. Han har hur som helst ingen hustru detta år. Antingen har han inte gift sig än eller så är han änkeman. Frågan är om det är samma Jöns Jönsson som ex vis 1726 eller om det är en tänkbar far. Det senare är väl det mest troliga. Fler år behöver alltså läsas, vilket jag ska göra vid tillfälle.
 
Anders Jonsson har jag inte kommit någon vart med. För en tid sedan fann jag, med hjälp av Mormonernas Vital Records två Anders Jonsson födda 1770 i Nyed, som ju inte ligger avskräckande långt bort. Jag försökte följa dem, men tappade tråden och sugen. Jag hittar inte ens anteckningarna. Om jag inte missminner mig gifte sig den ena, medan den andres hela familj ströks. Så den senare är ju möjlig.
 
Jag har också rotat en del i Anna Andersdotters anor, men återkommer med detta senare.
 
Hälsningar
Jan Bäck, Göteborg