NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2015
Skrivet av: Margareta Gullström-Linder skrivet 2015-10-07, 18:04
Hej! Nu är jag här igen. Ojojoj!! Det var då inte lätt att få den där artikeln av Jan Myrvhold att stämma???  
Jag har läst o läst o skrivit o tänkt så hjärnan slår frivolter.. Så här förstår jag det;  
Fader Per i Bogen med flera söner, Johan, Per, Tomas o ev. Henrik Perssöner Soikkainen.  
Sonen Johan Persson blir gift med Marte Gregersdotter Kavalainen, också med rötter från Bogen.  
De får sonen Mattis Johansson som får sonen  
Johan Mattisson o blir gift med Marte Kristoffersdotter ( med mor Annika Ersdotter Veteläinen o far Kristoffer Kristoffersson Kukkonen)som får  
sonen Johan Johansson.  
Men sen är det något som INTE stämmer!!  
 
För där nämns Johan Johansson född 1725 i Norge o kommer o köper Kösstorp o dör 1806. Han har en dotter Sofia född 1767 skriver Myhrvold, men jag ser i Hfl Gunnarskog, Bogen att hon är född 1761. Där säger Myhrvold såhär: Ved begravelsen til Johan Johansen i Kösstorp i 1806 noterte presten i kirkeboka at han var 79 år gammel (altså født 1727) og at  
foreldrenes navn var Johan Mattesson og Marit Olsdotter. [16] Går vi til Vinger kirkebok finner vi i 1727 en Johan Johansen døpt i  
Midtskogs anneks, som Varaldskogen sognet til. Foreldrene var Johan Mattisen og Marte Kristoffersdatter  
I Hfl Gunnarskog Bogen AI:1 s.417 står Johan Jansson där född 1725 i Norgemed hustru Brita Pålsdotter född 1725 (alldeles som Myhrvold skriver i sin artikel)  
o där finns Per Jannson sonen som är den jag söker på född 1769 tillsammans med sina syskon.  
OCH där nämns en fader.... Jan Jansson född 1708 i Bogen!????  
Johan Mattesson o Marit Olsdotter? Är det fel??? Ska det vara Johan Johansson o Marit Olsdotter? O att denna Johan Johansson görs om av präsetn i Hfl AI:1 Gunnarskog Bogen s. 417 till Jan Jansson o han är född 1708 i Bogen. Prästerna gjorde ju ofta om Johan till Jan. KAN min hypotes vara rätt??
Nu finner jag ingen mer Hfl bakåt i tiden o jag finner inte Pers födelsenotis i någon bok??  
Finns det någon endaste människa som kan hjälpa mej här? För jag fattar ingenting o blir snart galen :-)  
Hjääälp!!!  
Med vänlig hälsning,  
Margareta