NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-09
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2011-12-07, 09:58
Godmorgon Lena, Jan-Erik och andra Häkkinen-forskare!
Jag har nog inte så mycket att tillföra denna diskussion egentligen, men dessa Nilsar i Häkkinen-släkten var nya för mej, och mycket intressanta!
Mitt forskningsområde är ju Filipstads bergslag och Färnebo härad, och jag har i flera år grunnat på ett mål som finns i Färnebo härads dombok 1646-04-28,
 
Nu framträdde för rätten Hindrik Hindriksson i Häggehem och Ondane (Undenäs) socken i Wesbo (Vadsbo), och beklagade sig, att han trösto icke oftare resa denna långa tingsvägen fåfängt, och förty begärde solenniter (?) här inför rätten offentligen att få sostituera en fullmäktig för sig, nämligen Erik Matsson i Älgsjön i Färnebo socken, till att utföra hans sak emot Nils Nilsson Repart om arfs. Det rätten icke kunde honom förneka och vägra. Varföre han och bepliktigade sig att hans sak göra och låta, såsom han här själv voro tillstädes och det gjorde.
 
Denne Nils Nilsson dyker upp samtidigt i Rämmens längder som bröderna Häkkinen, att de var bröder framgår i en roteringslängd från 1640 där det står Påvel Tomasson brodern. Jag har hela tiden tagit för givet att brodern syftar på Hindrik som står på första raden, och att Nils Nilsson Ripatti som står på andra raden var en svåger kanske.  
Det som slår mej nu, efter att ha läst era inlägg, är att tänk om Nils Nilsson och Tomasbröderna var halvsyskon?! I så fall var det ju inte helt konstigt att Hindrik Tomasson döpte sitt barn till Nils efter sin styvfar! Varför sedan denne Hindrik Hindriksson i Hägghemmet söker bara Nils Nilsson för arv, han ju vara så att även de var svågrar, fast på farssidan, eller att Nils N kanske var gift med en syster till Hindrik, och därför blir inte Tomassönerna inblandade.
 
Ja, detta var en fundering jag fick, och antagligen ligger den väl i fel forum, men det handlar ju om Häkkinens härkomst i alla fall...
 mvh
Monica