NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15
Skrivet av: Lena Nalmo skrivet 2003-10-14, 20:23
Hej Henrik.
 
Jag har mest använt mig av kyrkböcker i min forskning. Skiljer sig uppgifterna åt litar jag i första hand på födelseböcker, dödböcker och vigselböcker eftersom anteckningen där görs en gång i nära anslutning till händelsen. I husförhörslängderna kan man däremot följa personerna genom alla flyttningar. Det brukar stämma mycket bra. Prästerna hade fullständig kontroll över alla drängar och pigor.
 
I Fryksände AI:6B (1752-1757) sid 186 Rattsjöberg är dottern Gertrud f 1734 struken, föräldrar Anders Markusson f 1688 och hustrun Annika f 1706. Sid 187 Rattsjöberg finns hustrun (pigan överstruken) Gertrud f 1734 inskriven hos husbonden Bengt Hinnersson f 1704, hustrun Karin f 1704 och gifte sonen Hindrich f 1735 (1734 i fb). Bättre bevis än så kan man väl inte få?
 
Jag klarar inte av att läsa domböcker och är mycket tacksam över att andra lägger ner så mycket arbete på att tyda kråksparkarna. Jag litar på att oklarheter redovisas.
 
Vårtinget 1669 hölls 28-29/5. Jag vet inte hur lång tid nyligen är. Kanske fanns det regler för när bouppteckning och arvskifte skulle göras efter ett dödsfall? Halvsyskonen verkade vara pigga på att processa om arv så jag misstänker att de inte lät tiden gå.
 
Vänliga hälsningar Lena