NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-15
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2003-10-11, 19:12
Hej!
 
Jag har en ana som heter Margareta Jansdotter, som i hfl uppges vara född i Vitsand 1794. Jag påmindes häromdagen här i Anbytarforum om att det på den tiden var Fryksände sn... och nu har jag tittat lite närmare på det hela och har samlat på mig en del frågor som kanske någon redan har svar på.
 
Jag är övertygad om att denna Margareta är identisk med en Margareta Jansdotter som enl hfl ska vara född 1793 (i Snårberget, Fryksände antagligen, då föräldrarna bor där vid den tiden). Hon återfinns dock inte i födelseboken - som flera andra av sina syskon. Föräldrarna var Jan (Johan) Andersson och Karin Henriksdotter (ej att blanda ihop med en annan Jan Andersson med hustru i Snårberget vid samma tid).
 
1. Denne Jan Andersson uppges i hfl vara född 1753, enl åldersuppgift i dödnotisen i slutet av november 1759. Han dör 1/12 1809 i Snårberget och hustrun dog där 23/9 samma år. Jag undrar nu: Vilka var denne Jan Anderssons föräldrar?. Han uppges i vigselboken 26/12 1782 vara Hb.dr i Mån___ [svårläst på Genline]. Betyder Hb.dr hemmaboende dräng eller Husbonde och dräng månne? Jag har antagit att orten är Mangen (Mången) men säker är jag inte.
 
2. Karin Henriksdotter föddes 1760 (döpt 6/7) i Rattsjöberg, dotter till bonden Henrik Bengtsson i Rattsjöberg. Denne Henrik föddes där 7/6 1734, son till bonden Bengt Henriksson i Rattsjöberg och Karin Olofsdotter. Karin ska enl hfl vara född 1704. Hon dör i Rattsjöberg 26/3 1773. På Genline syns tyvärr inte var hon var bosatt vid vigseln 22/2 1730 i Fryksände. Vilka var hennes föräldrar och var kom hon ifrån vid vigseln?.
 
3. Henrik Bengtssons (född 1734, se ovan) hustru hette Gertrud Andersdotter och ska enl hfl vara född 1734. Hon kommer vid vigseln 26/12 1755 i Fryksände från Rattsjöberg, och är säkerligen identisk (men jag vet inte helt säkert) med bonden Anders Markusson Nuualainens dotter Gertrud som enl hfl ska vara född just 1734, men ej återfinns i fb det året. Anders Markussons hustru hette Annika Tomasdotter (Penna), dotter till [enl Gottlund] Tomas Mattsson Penna i Ravelstjärn (Mangen), Fryksände... vem var Tomas son till?
 
4. Bengt Henriksson i Rattsjöberg ska enl hfl vara född 1704 [finns ingen fb då vad jag förstår], och är enl Almqvists domboksutdrag son till bonden Henrik Bengtsson i Rattsjöberg. Denne Henrik Bengtsson var åtminstone 1707 gift med Valborg Kristoffersdotter, då de får en son Mattes. Känner någon till varifrån Valborg kommer och vilka hennes föräldrar kan ha varit?
 
5. Henrik Bengtssons far Bengt Henriksson (Manninen) i Rattsjöberg var gift med en Börta Tomasdotter. Kanske någon känner till hennes ursprung?
 
Tjaa, det var allt jag kom på att fråga om just denna gång. Hoppas att någon har något att bidra med.
 
Mvh, Henrik