NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-30
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2009-07-12, 12:06
Hej Margareta Carlgren!  
 
Den 8 mars 2007 hade Du funderingar angående den diskussion som jag och Åke Holmberg hade i oktober 2005.  
 
Du skrev två fel angående Måns Persson. Dels var han född år 1688 och inte 1668. Dels var han inte son utan måg till Peder Nilsson i Gassebol. Här kommer mitt försök till en rekonstruktion. Mitt pussel här nedan vill jag inte ska ses som en absolut sanning. Jag har märkt att källor från 1600-talet är inte alltid tydliga vad de syftar på.  
 
Måns Persson i Gassebol var född år 1688 i Skogsberg av Per Nilsson och Brita Olsdotter, Ett par med samma namn vigdes i Frykerud 1685-12-28.  
 
Måns Persson dör 1744-03-19 i Gassebol. Hans hustru Annika Persdotter dör i Gassebol 1746-12-20. Hon anges då vara till en ålder som innebär att hon fötts i slutet av december år 1671 el under år 1672. Men jag anser att hon kan vara född först cirka år 1690 med reservation för att hennes far kanske haft henne i en tidigare förbindelse eller att mamman haft detsamma med den annan man som också hetat Per. Nu till Annikas rötter.  
 
Far och mor till Annika var Peder (Per) Nilsson i Gassebol och Ingeborg Segolsdotter. Ett par med dessa namn vigdes 1686-12-28 i Frykerud.  
 
I boken Frykerud III - en sockenkyrka och försalingsbor ger Inge Nylins följande uppgift i sin uppsats Sockenstämman i Frykerud 1634-1862 - Några tidsbilder ur den lokala självstyrelsens historia på sidorna 80-81; Protokollet från sockenstämman på tolfte söndagen efter trefaldighet år 1713 berättar att Per i Gassebol, som skulle flytta ur församlingen som uppmanas att göra sin kyrkvärdsräkning färdig innan han for. Här anser jag, Björn Sonesson, att personen ifråga är identisk med Per Nilsson i Gassebol. Gassebol var ett litet hemman med få hushåll. Flyttade Per i så fall till Kils socken med tanke på kopplingarna dit? Om dessa se här nedan!  
 
Förutsatt att ovanstående håller skissar jag upp följande samband till prästen magister Elof Elavus Fryxell. Sidhänvisningarna går till boken Frykerud II - En bygd i förvandling, i dess Avdelning I. Frykerudsgårdar och människor. Tiden omkring 1600 till 1746 författad av Christina Dalhede.  
 
Bonden Torsten i Gassebohl omnämns på sidan 57-58. Tidigt 1600-tal. Av namnet att döma är han sannolikt far till följande person;  
 
Storbonden Segol Torstensson i Ås i Frykerud, hemmansägare i Ackebol vid Gösjön, i Ås vid Klacksjön, i Gassebol i sydöstra Frykerud samt i Hannäs i Kils socken vid Frykens strand. Han bör vara avliden någon gång 1643-1644. Hans barn hade arvsskifte mars 1644 och de bodde då i Frykerud och angränsande socknar. Arvsskiftet berättar om Segols stora jordinnehav. Barnen var Oluf i Gassebol, Elin i Mosserud, Segol i Önstad, Ingeborg i Hwalum, Måns i Ås, Kirstin i Rustenäs och Karin i Ås. (sid. 100)
 
Bonden Olof Segolsson i Gassebol, nämnd i arvsskifte mars 1644, nämnd 1637 i domboksprotokoll för att ha budit upp 11 fat järn för 1/4 torp Gassebol tillsammans med Class i Ås. (sid. 100, 98) Han i sin tur var far till:  
 
Nils Olofsson i Gassebol som i mars 1643 står är kärande i rätten angående tackjärn som kommit bort för honom. Tackjärnet hade han och hans far Oluf Segolsson nedsatt hos en änka uppe vid Brattfors, men Nedre Ullerudsbon Erich Olufsson i Pelletorp hade flyttat sitt järn och även en del av det som Nils Olufsson haft hos änkan. Erik dömdes ersätta Nils för järnet. Järnet hade tidigare vägts vid Forsnäs hammar. Nils och hans far Oluf Segolsson hörde kanske till salige Anders Erichssons arvingar i Karlstad, eftersom dessa arvingar uppges i samma protokoll vara detta nedsatta järns ägare. (sidan 116)  
 
Elof Knutsson från Östra Glänne, gift med Ingeborg Nilsdotter från och född i Gassebol, men anges också vara från Illberg, nämndemansdotter. Elof var nämndeman i Kil 1621-1630 och i Frykerud 1631-1639 och ägde även 1/4 av Eskiärr i Kil. Elof bodde först i Eskiärr och flyttade sedan till Östra Glänne. (källuppgifter tyvärr inte angivna, men sannolikt från en eller flera av Frykerudsböckerna!) Barnen efter Elof omnämns i protokoll i februari 1652, maj 1653, maj 1656 och april 1657. (sidan 102)
 
Här omnämner jag bara barnen vid namn och inte vad de ärvde, till vilket jag hänvisar till boken!); Knut Elofsson i Östra Glänne i Frykerud och Eskiärr i Kil, nämndeman och häradsdomare; Nils Elofsson i Eskiärr i Kil och Marit Elofsdotter. (sidan 102)  
 
Här borde Elavus Fryxell ha nämnts? Varför saknas han? Han bör väl finnas med i protokollet i maj 1652 när rätten nämner salige Elof Knutssons arvingar? I så fall underlåter författaren att nämna detta på sidan 102.  
 
I mål i april 1657 omnämns bland annat att Olof Elofsson efterlämnat barnen Erik, Nils och Marit samt att Elof Knutssons barn var Ingeborg, Karin, Elin, Kirstin, Cnut och Olof (sistnämnde identisk med Olof Elofsson).  
 
En studie i mantalslängderna liksom i domböckerna skulle förhoppningsvis skingra frågetecknen tror jag huruvida Nils Olofsson var morfar till Elavus Fryxell och Annika Persdotters farfar. Ingrid Nilsdotter och Peder Nilsson ska i så fall vara barn till Nils Olofsson. Men jag har inte haft tid att kontrollera ovanstående hypotes.  
 
mvh Björn
 
PS Det har kommit ut fyra Frykerudsböcker med Stiftelsen Frykeruds historia som utgivare. De kan köpas från biblioteken i Fagerås, Boda och Kil eller direkt från någon i  stiftelsens styrelse (kan inte nämna namn här). Det finns också en skrift av Lena Hassellund: Litteratur och Kil och Frykerud som jag dock inte läst i. DS
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2009-07-12 12:57)