NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-14
Skrivet av: Tina Johansson skrivet 2010-07-27, 18:27
Hej Jan-Erik de uppgifter jag fått är alla utan källanvisningar tyvärr och jag har fått översätta från norska till svenska.Enligt min uppfattning så verka det avskrivit från en bok när man läser styckena det finns ju en hel del böcker på Finnkulturen i Torsby kan det komma uppgifter därifrån kanske.En anna bok är ju Finnarna i mellersta Sverige??Man kan ju skick en efterlysning på det norska släktforska forumet och fråga.Då mitt syfte med resan till Norge var att få tag i den personen vilket jag fått uppgifterna ifrån och fråga lite om släkten.Detta gick inte alls för det va ingen hemma där typiskt.Jag tror att Henrik kom till Åsnes och gifte sig där men kan även ha kommit med sina föräldrar för många finnar kom ju fr.Bergslagen och vandrade vidare till Värmland och senare till Norge.Något dokument om födelsen kan ju finnas kanske ett rättegångsprotokoll antigen fr.Norge/Sverige.Solörs slektshistorielag har ju tydligen gjort en del böcker om finnesläkter kan det vara i de som svaret finns.Om inf.finns i de norska böckerna få man ju ge sig av till arkiven i Oslo för jag har inte sett att domstolsprotokoll är skannade i Norge men jag kan ju ha missat detta.Tittade som hastigas på Grangärdes kyrkoböcker då på bostället Skattösaberget samt Ludvika ca.1638-63? en hel del personer vilket kom fr.Hof socken i Norge och inte bara på de två ställen jag tittade utan på andra boplatser.Även Avundsåsen i Dalby Värmland kom det folk ifrån.Här tror jag att folk var släkt med varandra och flyttade där det fanns arbete och husrum.Det enda som jag ser i denna kluriga fråga är att efterlysa detta är i det Norska släktforumet och se om någon vet något de är ju väldigt hjälpsamma när man stället frågor.Jag kommer själv att forska vidare idenna fråga men det få vara till hösten och få jag tag på info.hör jag av mig direkt.Vänliga Hälsningar Thina