NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-01
Skrivet av: Lennart Eriksson skrivet 2004-08-24, 07:00
Hej igen Ewa,  
då verkar det som att Kari född 1721-08-12 i Sävelskog ändå är den rätta, för Pål Bengtsson och Britta Matsdotter i Sävelskog var också föräldrar till Elin Pålsdotter i Ö.Takene född 1716, då skulle alltså Elin varit moster till Kerstin född 1762 i Eda. Jag tyckte nog att Kari om hon var född 1721, skulle varit för gammal att gifta sig 1762 och börja föda barn då vid 40 års ålder.  
Men där ser man, bättre sent än aldrig - som flickan sa...  
och därmed var väl den knuten löst också då.
 
Från dödboken 1721:  
den 3 september begrovs Pål Bengtssons hustru Britta Matsdotter i Sävelskog som varit en sedesam, gudfruktig och saktmodig hustru  
Tyvärr ingen åldersuppgift och inte heller någon dödsorsak anges, men man får väl anta att det hade något att göra med förlossningen i augusti då Kari föddes, och sedan gifter Pål om sig året efter med pigan Karin Pålsdotter från Sandviken i Brunskog.
Jag vet inte vad som hände sen med Pål och Karin, har inte hittat några barn från dem i Brunskogs fb, inte heller är de döda i Brunskog.  
Kanske flyttade de till Eda?
 
Till sist, när det gäller smeden Jacob Jacobsson så glömde jag nämna att det i hans dödsruna 1740 uppges att han och hustrun Maria haft 12 barn, 4 söner och 8 döttrar, hans ålder var 71 år.