NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-21
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2002-12-21, 22:43
Hej Krister
 
Beträffande Lars Larsson som gifte sig 1754 29/9 med Maria Hansdotter i Bresätter, även kallat Högskog, så kan jag kan inte avgöra om han är identisk med Lars Larsson från Dalbäcken, född 1721. Jag har funnit att den senare Lars L. finns hemma i Dalbäcken ännu 1737 (enl. husförhörslgd). Om vi hittar belägg för att Marias Lars Larsson är identisk med Lars från Dalbäcken, så kan jag bidra med ytterligare anor till Dalbäcksfolket.  
Paret Lars L med Maria H finns i Bresätter enl husfh 1758, men är därefter strukna därifrån.  
 
När det gäller Marias föräldrar är de, som du säger, Hans Persson, 1705 28/10 - 1781 17/6, bergsman i Bresätter, kyrkvärd och hyttefogde, och Britta Olsdotter, 1713 28/12 - 1769 26/5.  
 
Hans Perssons i Bresätter var son till Per Nilsson, 16(67) (efter åldersuppgift) - 1732, begr. 5/3, bergsman i Bresätter, nämndeman och kyrkvärd, och Maria Hansdotter 16(70) (åu) - 1738 9/1. Gifta 16(97).  
 
Britta Olsdotter var dotter till Olof Gustafsson, 16(70) (åu)  - 1731, begr. 5/9, bergsman i Sandetorp, och Annika Elofsdotter, 16(87) (åu) - 1745 14/6. De vigdes i Karlskoga 4:e efter trefaldighet 1705. Santorpet eller Sandetorp står idag som Sandsjötorp på kartan, ligger norr om Dalbäcken och väster om Åsjöhyttan nära sjön Ullvettern i norra delen av Bjurtjärns sn.  
 
Per Nilsson i Bresätter var son till Nils Persson, 16(39)(åu) - 1724, begr. 26/4,  och Ellika Persdotter, 16(39) (åu) - 1718, begr. 28/12. Per Nilsson är brukare 1675 - 96 av Bjurtjärns gård, som ägs av kyrkoherden i Karlskoga. Han är också kyrkvärd. Han köper tidigare frälsehemmanet Bresätter (Högskog) när kyrkoherdens änka vill bosätta sig i Bjurtjärns gård.  Han flyttar till Bresätter 1696, får fasta på köpet 1705.  
 
Maria Hansdotters far är Hans Persson i Näs, avliden 1706, begr. 17/6, uppges vara 89 år gammal, vilket nog är minst tio år för mycket. Hans Persson gifter sig 13:e efter trefaldighet 1655 i Kristinehamn med Justina Hemmingsdotter.  
När Hans långt efter detta dyker upp i fädernegården Näs är han i stället gift med Karin Eriksdotter, 16(30) (åu) - 1716, begr. 5/2. Förmodligen är barnen Johan, Gustaf, Margareta och Maria i andra giftet.  
I Karlskoga domb. okt. 1681 strider bröderna Hans och Lars Perssöner om besittningen av avlidne faderns gård. De förliktes mot att Hans tar till sig sin gamla styvmor Rangella Hallorsdotter.  
I april 1698 förliktes Håkan Hindriksson i Stockviken med Hans Persson i Näs. Håkan hade friat till Hans? dotter, men hon gifte sig med Per Nilsson i Högskog.  
 
Olof Gustafssons föräldrar var Gustaf Johansson, avliden 1705, begr. 1/3, bergsman i Sandetorp, och Britta. Gifta 16(55) (mantalsl.).  
 
Annika Elofsdotter var dotter till Elof Arnesson, bergsman i Knaped, Karlskoga sn., avled 1722, 8/3. Elof var först gift i slutet av 1650-talet med Britta Jönsdotter, som var dotter till förste brukaren i Knaped, Jöns Jordansson och dennes andra hustru, Elin Eriksdotter. Efter Jöns död gifte Elin om sig med Anders Persson. Mågen Elof Arnesson nämns i Karlskoga domb. 1660 (testamente efter Anders Persson och Britta Jönssdotter) och 1676, då han får fasta på Knaped.  
I domb. maj 1683 heter Elofs hustru Agnes Pålsdotter, som tidigare varit gift med Jöns Nilsson från Bregården. Efter Annikas ålder att döma bör hon vara dotter till Agnes Pålsdotter.  
 
Nils Persson i Bjurtjärn är gissningsvis möjligen son till Per Bertilsson i Bresätter, förste brukare. Det kan jag inte belägga.  
Ellika Persdotters härkomst vet jag inget om.  
 
Hans Persson var son till Per Stensson, som står för Näs i mantalslängden först 1630 och därefter fram till 1662. Han bör ha gift sig första gången i intervallet 1626 - 30. Han åtalas för mökränkning 1625.  
Per blev senare omgift och var nyligen avliden i okt. 1681.  
 
Karin Eriksdotters härkomst vet jag inget om.  
 
Elof Arnessons härkomst vet jag inget om. Hans namn och patronym förekommer annars inte tidigare i Karlskogabygden.  
 
Agnes Pålsdotters härkomst vet jag inte heller. Nämndemannen Påvel Jonsson i Kärne är en möjlighet.  
 
Gustaf Johanssons föräldrar var Johan Mattsson och Gertrud Hindriksdotter.
Johan Mattsson upptas i mantalslängderna för Sandetorp 1630 - 1659/60. Sandetorp skatteköptes från krono 1630.  
Johan förekommer i diverse ärenden i Karlskoga domb.  1631 - 1662.  
I Karlskoga domb. sept. 1696 nämns att Johan och Gertrud avled för ca 20 år sedan, i så fall kring 1676.  
 
Per Stensson i Näs var son till Sten Persson i Näs. Denne finns i tiondelängden 1610, i saköreslängd 1613 för nidingsverk och i mantalslängderna fram till slutet av 1640-talet, då han följs av sonsonen Lars Mårtensson. Sten lever 1652.
 
Johan Mattsson skulle kunna vara son till Matts i Åsjön (nämnd 1600). Är Åsjön detsamma som Åsjötorp alternativt ett annat namn på Sandetorp. Båda ställena ser ut att vara upptagna i början av 1590-talet.  
 
Gertrud Hindriksdotters härkomst framgår av Färnebo domb. sept. 1656:  Erik Nilsson vid Gammelkroppa uppvisade köpebrev och nämnden vittnade att han löst och köpt i Gammelkroppa av: sin faster Ingrid Hindriksdotter i Filipstad hennes fäderne och möderne i Gammelkroppa, dito av Marit Hindriksdotter i Herrhult, dito av Anna Hindriksdotter i Svartsången,dito av Gertrud Hindriksdotter i Sandetorp, dito av Sigrid Hindriksdotter vid Asphyttan, dito av Britta Hindriksdotter.  
Gertrud är därmed dotter till Hindrik Engelbrektsson i Gammelkroppa, nämnd 1611.  
 
Sten Persson i Näs bör vara son till Per i Näs, nämnd 1591 och 1599.  
 
Hälsningar
Bengt