NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-16
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2000-12-11, 21:55
Hej Kent!
 
Trevligt att höra från dig igen! Jag har påbörjat kommentarer till Stina Pettersdotters antavla, men inser att det inte blir färdigt den här veckan, förhoppningsvis kan jag ta mig an det nästa vecka. Till dess denna inledning.  
 
Jo, det är ganska roligt det där att Jon Jordansson i Herrnäs (d. 1652/3) finns med i nästan alla antavlor som berör Bjurtjärn. Han var i och för sig gift två gånger med flera barn i bägge giftena. Han finns med också i min (min farfars) antavla i ett antal olika grenar.  
 
Beträffande Jon Månsson i Herrsjötorp, d. ca 1632, nämndeman, gästgivare m.m. De båda breven som bekräftar hans tillträde till Herrsjötorp, visst finns de i arkiv, var annars? Riksarkivet tror jag.  Själv har jag skrivit av dem från Karlstads stadsbiblioteks mikrofilmsrullar en gång i tiden. Det finns en serie landskapshandlingar med kronologiskt sorterat material från åren 1540 - 1630. Lapparna om Jon Månsson finns någonstans i CD 3156 - 58.  
 
De är en trevlig övning i gammalsvenska och säregen stavning. Sakligt ger de väl inte så mycket. Det mesta av ordsvallet känns som typiskt standardfomulär för tiden. Och Jon Månssons långa och gamla tjänst som krigsman eller fänrik, hur lång var den och när var det?
 
I Vestergötl. handl. 1621: 3 finns följande (reservation för att någon bokstav kan vara feltolkad):  
Wij Carll Philip med Gudz nåde Suerigäs, Giötäs och Wändes Arffurste Härtigh till Sudärmanland, Närijkie och Wärmeland, giöre wijtärligit at wij aff gunst och nåde såsom och wppå det breffuisare och förlamade krigzmann Jon Månsson sin longge och gamble tienst dän han Cronan och fädärnäslandit wti åtskillige fegdetijder giort och bewijst hafuär motte thill godo niuta haffue wndt och Effterlåtit som wij och nu med dette wårt öpne wnderskrefna bref wnne och gunsteligh bewijslige honom et tredingztorp wtij Carlskoga Sokn liggiandes Härsiötorp benämdt som räntar åhrligän et lisp. Smör at niuta bruka och wtij sin lifztid både för wissa och owijssa Partselär beholla wndantagändäs Boskapzskattän dän skall han wara förtängt ifrån sigh leggie, Efftär dän till rijckssäns bästa och nytto ähr påbudin, såsom och icke hellär waradt befrijat för hand som till Fåhrs brukz fortgång ährligän kan behöffuäs såsom ähre dagzwerkerkiörsslär och anat sådant de skall han mewd andre vtgiöra. Efftärrätta icke giörandes honom her Emot något inpas här wppå i någor måtto.  
Aff Philippistad dän 5 Februarij åhr 1621.   /Carolus Philippus
 
Kopior i Västergötl. handl. 1624:14 och 1625:15:  
Wij Gustaff Adolph medh Gudz nåde Sweriges, Giötes och Wändes konung, storfurste till Finnlandh, Härtigh wthi Estlandh och Carelen, Herre vtöffuer Ingermannelandh. Giöre witterligitt att breffuissare och förlambatt fänndrick Joen Månsson benempd haffuer waritt här hoos oss och vthi vnderdånigheet lathett oss praesentere ett breff som hann för sin gamble tienst skuldh aff wår kiere her broder, christelig och höglofflig i åminnelse, Hertig Carll Philip bekommit haffuer, daterat i Philipstadh denn 5 Februari 1621 opå ett tredingzhemman benämdh Härsiötorp uthi Carlskoga sochen i Wärmelandh belegett, fritt uthi sin liffztidh både för wisse och owisse parzeler att behålla, ödmiukeligen begerett wij nådeligen annsedt och höghbe:te wår s. her broders breff nådigest confirmere, att be:te Joen Månsson må dett niuta till godo alldeles medh sådane conditioner och willkor som wår s. her broders förre breff vthi bookstaffwen  innehåller och förmäler. Förbiude fördennskuld wårt Cammerådh, Ståthållare, Camererare och alla andra som för wåre Skuldh wele och skole giöre och låthe att tillfoga be:te Joen Månsson här emott hinder, meen eller förfång i nogen måtta.  
Aff Grijpzholm den 6 Decembris åhr 1623.  / GUSTAVUS ADOLPHUS  /Peder Erikssonn
Att denne Copia sannfardeligenn vtaff  hufvudvreffet dragenn ähr wittner iag medh mitt signete. Datum Carllskog Prestegård denn 28 Maij 1625   /Olaus Johannis  (sigill)
 
I den äldsta listan på nämndemän i Karlskoga (renoverade domboken 1621) finns Jon i Herrsjötorp redan etablerad i den kretsen. Så jag tror att han flyttade in i Herrsjötorp tidigare så. Företrädare var skrivaren vid Kroppa bruk, Erik Hansson, som flyttade till Skanum i Ölme (senare till Ullvettern, skattköpte slutligen Stensviken), det var ca 1616.  
 
Hälsningar
Bengt